Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

hur håller ni koll?

Skrivet av tufft
Hej alla! Ny i detta forum! Jag undrar hur ni håller koll på era barns aktiviteter på nätet? Finns det någon som har riktig koll typ spyware eller så? Eller litar ni helt enkelt på att allt är frid och fröjd? Kollar ni dagböcker på Lunar? Kort sagt - hur gör ni?
Svar på tråden: hur håller ni koll?

bra fråga

Skrivet av  turtle
min dotter snart 10 har idag (!) kommit på (med hjälp av en kompis) att internet är kul. De är inne på nån kamrat.com sida.
Jag har ju noll koll egentligen eftersom hon aldrig annars brytt sig om annat än spela bitch på tv 4 och det är allt.
Nu börjar man ju funderar hur man ska se vad som händer och så. Försökte idag har mkt ärenden förbi datorn och prata och fråga mm men fick ju inga vettiga svar alls :-/
Förklarade sen för dottern ockskå att när hon är ute på chatter och sånt så ska hon ej utge sitt riktiga namn, adress och dyl! "Jaaa det vet jag ju redan" kom till svar och så berätta hon att hon hade ett helt annat namn på nätet, och att i ifyllnadsformuläret så hade hon satt adress etc som hemligt så det är ju bra.

Hur gamla barn har ni andra?? hur gör ni??
 

hm...

Skrivet av  tufft
verkar bara vara du och jag som vill ha koll... konstigt! Jag är medlem på Lunarstorm så att jag har koll där också. Sen finns det ju program man kan ha som loggar aktiviteterna på datorn. Men det tycker jag inte man ska ha om man märker att allt verkar ok. Man får nog känna sig för lite.
 

nu har hon

Skrivet av   turtle
några ggr suttit vid datorn, några få ggr med kompisen men också ensam.
När hon är med kompisen försöker jag som jag kanske skrev "ha lite ärenden förbi" och kika på, lyssna på vad de säger etc så man kan gissa sig till vad det läser, skriver och så "i smyg".
När hon varit ensam så har hon inte alls sagt nåt heller om man kommit och satt sig med henne och tittat vad hon gör - inte som att snoka direkt utan mer verkat intresserad och det är ju faktiskt det man är för man vill ju veta vad det gör och så.
Vi hjälps åt att göra hennes sida etc och pappa och hon satt och spelade nåt spel där på kamrat sidan också idag. HOn har (ännu) inget emot att man är med som tur är!!!
 

Artiklar från Familjeliv