Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Aktiva

Skrivet av Jessica
Har läst dom tidigare inläggen om Tv/vieo och data
Många barn är ju på dagis hela dagarna varför måste dom vara så aktiva hela tiden . Vår son på fyra tittar dagligen på tv och video hanhar ochså börjat sitta framför datan han tycker det är jätteroligt. Ibland tittar han på ett par filmer isträck.Han är helt frisk men har svårt att sysselsätta sig själv ändå och det är inte alltid jag har tid.Jag har dessutom en bebis som tar mycket tid så jag tyccker tv är bra.Dock håller jag med om vissa begränsningar.
Svar på tråden: Aktiva

Jag håller med dig

Skrivet av  Nattugglan
Det finns ju massor av bra TV-program/filmer. Om barnen är intresserade varför skulle man hindra dem. Likadant med datorn. Min dotter har haft jätteroligt med olika "lek & lär"-program, samtidigt som hon har _lärt_ sig massor.

Självklart skall det vara på barnens villkor. Och då menar jag åt bägge håll. Det finns ingen anledning varken att uppmuntra eller avstyra intressset så att säga. Låter kanske snurrigt, men jag menar att om barnet i fråga inte visar något intresse av t ex datorn finns det absolut ingen anledning att försöka väcka det intresset. Om barnet däremot _visar_ intresse, finns det på samma sätt ingen anledning att försöka dämpa eller begränsa intresset.

Barn är experter på att leka. Lek är lika med lärande (enligt mitt pedagogiska synsätt). Låter man barnen själva ta ansvar för sin lek, utan en massa begränsningar, lär de sig som allra bäst. Ibland har de behov av det ena ibland av det andra.

Sedan finns det självklart situationer när man som vuxen måste vara med och sätta gränser. Det finns ju "faror" vare sig det handlar om utelek eller TV-tittande, och de måste vi vuxna hjälpa barnen att undvika.

Varför är det alltid det som är "nytt" som är "farligt" kan man undra?
 

Tack

Skrivet av  Jessica
Tack för dina synpunkter skönt att höra att jag inte är galen som låter mitt barn titta på tv
 

Hej..

Skrivet av  Lotta
Det är väl inte direkt fel att låta barn sitta framför TV eller dator/playstation. Men inte alltför ofta tycker jag. Ditt problem förstår jag dock mycket väl. En liten tar mycket tid i anspråk. Men snart växer den lilla upp och barnen kan leka med varandra.
Eller så skaffar 4 åringen kompisar som han umgås med. Jag tror personligen att barn hellre väljer lek framför TV:n, om de kan..
 

Mindre aktiva

Skrivet av  Cissi
har barnen blivit sedan TV och video blivit ett alltmer dominerande inslag i deras "lekvardag". Jag tror att detta är en av orsakerna till att västvärldens barn blir allt fetare. Kan tillägga att även vår dotter får titta på video och sitta framför datorn men hon är för liten för att själv få sätta sina begränsningar, det hjälper vi henne med.
 

Jösses vilket slappt argument

Skrivet av  MarieLouise
Ett par filmer i sträck?? Det låter ju som om ni har en massa tid tillsammans om barnet hämtas från dagis och sen placeras framför Tv/dator ett par filmer. (NOT!!)
Det är lätt att säga att man inte har tid men som förälder har man faktiskt ett ansvar och det är bla. att man ska aktivera sitt barn på det bästa sättet man kan. Man kan ju låta barnen vara delaktiga i matlagning och städning och låta dem hjälpa till med småsyskon i den mån de vill och orkar. Men att sätta barn framför en TV eller en dator det tror jag då rakt inte stimulerar dem till att leka ensamma eller att vara kreativa utöver andra saker än Tv films lekar.
Visst är det jobbigt att ta hand om de små samtidigt som man jobbar och ska ta hand om allt hushåll- MEN, det gäller bara ett par år och efter de åren har man om man har tagit sitt "ansvar" ett barn som inte känner att det har varit i vägen eller till last när andra sysslor har uträttats, istället har man ett barn som kännt att det har varit med och gjort nytta och som kanske till på köpet växer upp och blir en ansvarstagande vuxen med känsla för sin "plikt" mot medmänniskor. Jag menar om inte ens vi föräldrar orkar ta vårt ansvar hur ska vi kunna kräva att samhället ska ansvara för våra små guldklimpar???

Jag vet att jag låter rabiat och bakåtsträvande men jag menar att man ska tänka ordentligt noga innan man låter tekniken "passa" våra barn. De är människor och vårt samhälle går mot en mer datastyrd komunikation där du inte behöver träffa någon för att kunna överleva. Du behöver inte gå ut varken för att handla, jobba, se filmer, laga mat eller någonting nästan. Och då anser jag att våra barn i alla fall ska få den mesta kontakten med en människa och inte med en Tv eller en dator.
 

Håller med till fullo

Skrivet av  Mice
det är ju inte heller konstigt att vi får fler och fler överviktiga barn i Sverige.

 

Överviktig

Skrivet av  Jessica
Tack för era inlägg. Mitt barn är inte överviktig för att han tittar på tv tvärtom är han väldigt spinkig . säger ni så om överviktiga vuxna ochså.Dom är alltså överviktiga för dom tittar för mycket på tv.Kan ochså säga att mina barn är delaktiga i matlagning och städning.Han älskar at dammsuga och baka till exempel. Vi gick till lekplatsen men han vägrade leka där för där var andra barn så jag försöker ochså aktivera honom.Vi sitter även med honon och tittar på film och vid datorn . Vad fint att ni är super mammor som släpper allt för att aktivera era barn. Jag är tyvärr inte det .Vi sätter även begränsningar tillhur mycket tv det skall vara.Han tycker dock att det är skönt att koppla av med en film eller två per dag efter våra aktiviteter.Vilket jag vet att många vuxna gör.
 

Jag uppfattade nog dig fel då

Skrivet av  Mice
för jag förstod det som så att han fick titta på flera filmer på raken och det tycker jag faktiskt inte är speciellt aktivt.
Däremot som du säger efter en dag med lek, eller i arla morgonstund för att vakna i lugn o ro tycker jag att titta på TV/video är bra. Men inte hela dagarna och det var nog så jag uppfattade att det gick till hemma hos er. Ursäkta mig och mitt missförstånd.

Angående överviktiga vuxna så finns väl problemet med att "vi" svenska folket (och annat folk) rör sig naturligt mindre och mindre. Det tror jag har stor betydelse för en viss sorts övervikt.

Jag tycker det är viktigt att barnen redan från liten ålder får lära sig att det är nyttigt för hela kroppen att röra sig på ett eller annat vis. Sedan kan man ju ändå ha olika läggning och påbrå på "viktproblem"

Bättre överviktig och aktiv änder underviktigt och stillasittande är också ett bra motto tycker jag.

 

Japp, Vilket slappt argument MarieLouise

Skrivet av  Annika
"Men att sätta barn framför en TV eller en dator det tror jag då rakt inte stimulerar dem till att leka ensamma eller att vara kreativa utöver andra saker än Tv films lekar."
Detta är att vara slapp i argumentationen.
Vad exakt är "TVfilmslekar"?
Hur pass kreativt barnet är framför datorn beror ju strängt taget på *vad* barnet gör med datorn.
Det finns som bekant bra och utvecklande och det finns dåliga och förslappande program.
Mitt barn har en precis lika bra sysselsättning framför ett bra dataprogram som han har när han leker med kottar och tandpetare.
Tekniken "passar" inte mina barn så länge jag ser till att de har vettiga program i burken. En dator är bara en maskin. Det är innehållet som är intressant.
Läs gärna Seymour Papert "Familjen och datorn - att överbrygga den digitala generationsklyftan". Du kan kolla på fn:s bokrecensioner.
 

Saknar TV

Skrivet av  /Bertil
Tack för ditt inlägg. Vi har medvetet låtit bli att skaffa TV. Just det! Vi har 6 barn - och just för deras skull satsar vi på andra aktiviteter än hjärntvätt. Inget vi hittills ångrat.
 

Begränsa mängden?

Skrivet av  LenaA
Självklart ska barnen få se på tv och använda datorn om dom vill. Det de handlar om är vad och mängden.
Sen är det ju upp till föräldrarna att sätta gränsen.
Jag för min del försöker vara ganska hård. Men jag lyckas inte jämmt, tex så är jag väldigt kvällstrött. Då är det svårt att motivera och vara pedagogisk.