Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Batmanfilm för sjuåring, den med pingvinmannen

Skrivet av Mamman
är jag lite tveksam till att sonen ska se. Det är 11-års gräns på den. Jag har själv sett den och tycker om den, men nu har sonens pappa köpt den och jag har gömt undan den uppe i hyllan.
Vad tycker ni om den? Jag tycker att det ibland är lite för hårt våld i den. Visserligen fantasyhistoria, men den kan ju vara skrämmande för en sjuåring.
Skulle hellre vänta tills han blev åtminstone 8 år.
Svar på tråden: Batmanfilm för sjuåring, den med pingvinmannen

För liten

Skrivet av  söderbönan
Jag tycker din son är för liten, åldersgränserna sätts inte av en slump. De mejar ju ner folk på gatan med kulsprutor bland annat, det är inget jag vill att min son ska se på ett bra tag i varje fall.
 

Det är det jag också tycker, men nu har min

Skrivet av  Mamman
man köpt den till honom och hur kul är det att jag ska ha en jättekonflikt med sonen om att han inte får titta på filmen. Likaså hade han köpt Jurassic Park. För min del är detta jättejobbigt med maken. Han gick också och köpte ett spel som var för 15+, med motivationen att sonen fick välja själv vad han ville ha för spel. Sen när jag påtalade att en del av spelet gick ut på att de skulle döda fienden, (Det heter Action Pack, tre spel i en låda) så sa han bara att jag kunde slänga spelet om jag ville, eller förbjuda sonen att spela det. Det vill säga jag skulle ta konflikten med sonen om spelet. Som tur är kunde jag välja ut ett av de spelen och det lät jag sonen få spela, för att minska konflikten.
Vi har väldigt olika syn på sådant här. Maken bara går och köper en film.

Min son förstår ju inte Batman, eftersom han är för liten. Han förstår inte nyanserna och kan inte uppfatta mer än ungefär skjutande osv.
Just nu är han dessutom helt fixerad vid vapen och bomber. Kanske i och för sig killar är det i den åldern. Men jag vill ju inte spä på det med mera våldsfilmer. Svårt det här. Det måste vara lättare om man är ense i en familj om sådant här.

Jag tycker också att det är bättre att hyra en film, då kan man lämna tillbaks den så att man slipper ha den hemma sedan.

 

vi är i varje fall ense,

Skrivet av  söderbönan
vi vuxna, då är det lite lättare. Förstår att det måste bli krångligt för dig. Men jag tycker ju att du har rätt