Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

jag blir tokig.....

Skrivet av Joeline
så fort mina barn vaknar så slår det på tvn på cartoon network , hela deras tillvaro kretsar kring tvn fast vi säger i från att det inte blir någon tv på morgonen, samma sak på kvällen när vi kommer henm från dagis och skola ,fast vi säger i från och försöker begränsa deras tv tittande.programmen på cartoon innehåller ganska mycket våld och jag vet att mina barn veerkligen påverkas och det gör mig bekymrad.
Svar på tråden: jag blir tokig.....

kan du inte

Skrivet av  tufft
ta bort antennkabeln på morgonen? Eller de tider de inte ska titta på TV?! Då har de liksom ingen möjlighet... om ni säger att ni ska begränsa men ändå inte begränsar så är det ju samma sak som att inte begränsa.
 

Vem bestämmer

Skrivet av  Pappa smurf
Bara undrar vem som bestämmer hemma hos er. Det är bara att förklara för barnen att nu blir det inte tv vid dessa tidpunkter och sen dra ut sladden mm. På nya apparater finns det även en kod man behöver slå in.
 

Vi hade samma problem...

Skrivet av  Bonusmamma till 2
Men nu har vi begränsat TV tittandet till max två timmar per dag. Sedan får de banne mig gå ut / leka / läsa eller hitta på något att göra. Skulle vi inte göra det hade de suttit där hela dagarna...
 

Känner igen lite..

Skrivet av  Nattugglan
Jag blir alldeles tokig av att höra ljudet från just Cartoon. Vet inte vad det är men det gör mig till en ovanligt gnällig mamma ;-) Jag begränsar inte mina barns TV-tittande i tid, däremot kan jag locka bort dem därifrån någon gång när jag tycker de suttit där länge. Då lockar jag med något roligt som vi gör tillsammans. Spelar spel kanske eller går ut och åker pulka nu på vintern eller... ja, något liknande.

För en tid sedan hade min äldsta dotter en sådan där period när hon tittade på Cartoon varje ledig stund. Jag höll på att bli tokig. Det är ju inte bara ljudet som är jobbigt utan också att det inte går att prata med henne (iofs inte konstigt). Jag insåg att antingen bestämmer vi att ingen får titta på Cartoon eller så får jag låta bli att gnälla över att hon tittar - allt annat vore fel mot henne. Jag kom till slut fram till en tredje lösning. Hon får titta på TV-apparaten som står i vårt sovrum en trappa upp. Då slipper jag både höra ljudet och se henne (vilket kan förleda mig att tro att hon är kontaktbar).
 

Jo, ljudet från CN

Skrivet av  Mamma Erik
är bedrövligt, jag förstår inte hur de hittar dessa skrikiga rösterna.
Men det finns faktiskt väldigt bra program som inte har dessa röster, bla en jättesöt serie om en robotfabrik.
Även Dexters laboratorium skulle vara en hit ifall de inte skrek och likaså PowerPuffpinglorna, som jag tycker jättemycket om att se, men inte höra.
 

Visst...

Skrivet av  Nattugglan
Om man sätter sig ner och tittar på programmen är ljudet inte lika störande, det är mest när vi har det som någon slags bakgrundssorl i vardagsrummet/matrummet som jag retar mig. Jag tycker egentligen inte att programmen är särskilt dåliga utan håller med dig om att det finns en del riktigt bra.
 

Du bestämmer!

Skrivet av  moteld
Jag tycker Cartonn network är en j-la skitkanal... Begränsa tiden eller gör dig av med kanalen!
 

Lätta val

Skrivet av  Pallas
Ni har gjort ett val genom att prenumerera på kanalen.

Nu har ni två val:

1. Få era barn att lita på att ni menar allvar när ni säger en sak
2. Göra er av med kanalen.

(Förslagsvis en kombination av exemplen)
 

Det är inte alltid så

Skrivet av  Nattugglan
Vi har inte valt att ha någon av de kanaler vi har. De följer liksom med huset. Vår kabel-TV är sådan att bostadsrättsföreningen väljer för alla boende. Det är en inte helt ovanlig lösning.
 

Då är det värre

Skrivet av  Pallas
Men då är det bara att dra ur kabeln. Finns det inga filter för sådana lösningar? Annars verkar det ju finnas en marknad för det! :)

Att ljuga och säga att tv-n är trasig tycker jag är en knasig lösning. Barnen fattar att det inte är så... Det är som att ta en skål med godis från ett barn, ställa den i ett skåp och säga att det är slut. Jag har sett det måååånga gånger och jag blir lika förbryllad varje gång.
 

Nej, men man kan...

Skrivet av  sportis
låta bli att ställa in kanalen...jag och min flickvän har en bekant som hade problem med att hennes barn bara satt och tittade på FoxKids. Då tog hon helt enkelt och lagrade "snöväder" på den kanalen och när barnen frågade sa hon att den kanalen inte längre fanns i tv:n och det accepterades/förstods av barnen.
 

Det skulle inte funka här :-)

Skrivet av  Nattugglan
Jag har alldeles för kreativa barn för att de skulle nöja sig med ett sådant svar. Problem är till för att lösas enligt min förstfödda. Jag vet inte om det beror på att jag är dålig på att ljuga men alla mina såna där vita smålögner sabbar hon med att lösa problemet på något sätt :-) I TV-fallet hade hon genast börjat söka igenom kanalerna för att se om vi fått någon ny rolig kanal i stället... Nä, jag håller mig oftast till sanningen numera, känns bättre också.
 

ni bestämmer!

Skrivet av  karin
Stäng av TV:n! Bestäm tex att de bara får se på tv efter middagen. Slår de ändå på TV:n så blir det ingen tv nästa dag. osv. Hur gamla är de?
 

Artiklar från Familjeliv