Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

"tjejspel"?

Skrivet av sisla
min 8-åring håller precis på att lära sig tv-spel, gamecube hos min kille, och jag blir så trööööött på könsrollsstereotyperna i de där spelen!!! å så en massa fighter. och bara kill-karaktärer. *suck* och skulle det råka vara fighterfritt så finns det ändå inga tjejer med i spelet. finns på sin höjd ett par kvinnliga karaktärer i spelen att välja på, och det är ju soptråkigt.
finns det NÅN som har tips på spel som är könsneutrala?? alltså, jag är inte ute efter rosaglittriga "prinsess-spel", utan bara sånt där det finns ungefär lika mycket aktiva tjejer som killar i spelvärlden, och helst mer konstruktiva utmaningar än banka-ner-allt-som-är-i-vägen. eller bara ha-KUL-spel, finns inte det?? måste allt vara så "spännande & farligt" hela tiden?

det enda som jag står ut med att mario-kart, så pleeeease, ge mig tips på alternativ!
Svar
Måste väl finnas?
"Tjejspelet framför andra, räknat i popularitet, är väl "The SIMs" med efterföljare.

Annars måste det väl finnas gott om könsneutrala spel. T.ex. olika simuleringsspel eller racingspel.
Skrivet av  Christopher
hm
Backpacker Junior, har några år på nacken men har varit favorit här hos både döttrar och son. Sim stad, Sim tower, Sim Park, Sim hospital (är kul även för morsor och farsor) Rollercoaster tycoon, worms.

Inga av de här är direkt nya men borde gå att få tag på tex hos Ginza.
Skrivet av  Ysh
Hrrm...
Din titel fick mig verkligen att undra, tack och lov visade sig inlägget vara mindre sexistiskt än vad jag väntade mig.
Tjejer kan faktiskt uppskatta actionspel, tråkigt nog finns det alldeles för många föräldrar, samt samhället som vill hålla fast vid alla könsroller, och eftersom actionspel utpekas som "kill-spel" så blir det ju nästan helt uteslutande killar som arbetar på spelen också.
Som man bäddar får man ligga.

Nå, könsneutrala spel? Det finns ju så otroligt många olika genrér. Det är så otroligt svårt...
När dottern har lärt sig engelska någolunda bra kan jag i alla fall rekomendera Final Fantasy-spelen. Det är rollspel som kombinerar drama, action, pussel, strategi och utforskande på ett ganska bra sätt.
Du som förälder kan ju också göra spelmarknaden en tjänst och skicka dina synpunkter direkt till dem.
Skrivet av  Marcus "Elwin" Björs