Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Är det bara mina barn som inte blir rädda?

Skrivet av orolig (?) mamma
Av filmer som egentilgen inte är för deras ålder menar jag.
Alla verkar vara så duktiga och deras barn tittar bara på Bolibompa och Pingu.
Min knappa 3-åring gillar Digimon! Harry Potter skrämmer honom inte och antagligen inte biljakter och pang-pang heller.
10-åringen och 7-åringen vill gärna se Gozilla, Sagan om Ringen och Jurassic Park.
Är det fler som har så här avtrubbade barn?
Svar på tråden: Är det bara mina barn som inte blir rädda?

Åh en grabb till

Skrivet av  Mamma Erik
Som tycker om de filmer du nämnde, men samma grabb tycker vissa sk barntillåtna program är jätteotäcka.
Barn är individer, vissa barn blir rädda för vissa saker, andra för annat.
Så jag hävdar stenhårt att min son inte är avtrubbad, snarare han har ett helt normalt känsloliv.
Bollibompa ratade han tidigt, han har svårt med vuxna som försöker bete sig som barn, då har han alltid gått ifrån TV´n. Han tittade med glädje på Sound of Music vid nyår, men ratat Björnes magasin redan från det han varit liten.
Så jag tror faktiskt att barn är väldigt olika när det gäller smak även när det gäller filmer och TV-program.
Jag själv är superharig när det gäller filmer, tillhör dom som blundar både med öron och ögon när det drar ihop sig.
Igår tittade Erik med glädje på stjärnflickorna, men var livrädd när hunden kom bort.
Ronja Rövardotter tycker han fortfarnade är superläskig på flera ställen, han är snart 7
 

min flicka

Skrivet av  sisla
.. hon är av det "ängsliga" slaget, henne behöver jag aldrig hejda, hon passar sig noga för sånt hon tror är läskigt... snarare så att jag får uppmuntra henne att följa med på bio etc (vi har varit tvungna att lämna biosalonger ibland också)...

men jag tror precis som mamma-erik att barn är olika, och blir rädda för, och stimulerade, av olika saker.

dock får man väl vara lite på sin vakt om det inte finns NÅNTING som barnet är rädd för, så att "tuffheten" inte kommer av att barnet TROR att man måste uthärda vad som helst och inte "får lov" att vara rädd och ömklig.. (men egentligen är liten och rädd inuti)...
 

Det är just det

Skrivet av  Mamma Erik
som min son gör, han säger till direkt om han tycker något är otäckt, om det är något läskigt så ropar han och vill ha någon av oss vuxna bredvid, fast han gillar också att kittlas av spänning.
 

Min 4-åring

Skrivet av  Sofi
tittar också gärna på digimon. det är sällan hon tycker ngt är läskigt. jag tror det mer hänger ihop med åldern. ju äldre man blir desto läskigare blir det. jag är mer skrajsen nu vid snart 30 än jag var vid typ 12
 

suck

Skrivet av  Marcus "Elwin" Björs
Antingen skall det vara överdrivet populärt, eller så skall det vara puttenuttigt.
Varför finns det inget mellanting?
 

Det finns massor av saker mittemellan

Skrivet av  Mamma Erik
Men det är inte lika roligt att debattera om, har du någon gång sett frågan om det är olämpligt för barn att se hjärnkontoret (tänk vad dessa expriment kan ge för resultat hemma *ler*), eller andra neutrala program.
 

Roligt?

Skrivet av  Marcus "Elwin" Björs
Så med andra ord tar du inte dig på allvar när du diskuterar?
Synd.
 

Det var faktiskt lite allvar

Skrivet av  Mamma Erik
i det hela, för jag har faktiskt ibland reagerat på de expriment som man gör i Hjärnkontoret (har inget exempel på det så här direkt), börjar bli lite nervös nu när Erik börjar bli som sin mamma, dvs allt skall vetenskapligt undersökas.
Hjärnkontoret vänder ju sig till lite äldre barn, men Erik har sedan tre suttit som uppslukat av programmet
 

en av var sort

Skrivet av  turtle
Tioåringen gillar film, har sagt hon skulle vilja se Sagan om Ringen och Sagan om de två tornen och det tror jag eg handlar om att klasskompisarna har sett den (knappast alla men några). Jag tycker dock hon kan vänta lite med den men tänker inte heller sätta tusen gevär emot att hon INTE får se den. Men förhandla mig framåt, jag tänker inte köpa den eller hyra den till henne tex inte ännu i alla fall. Får se hur länge det håller. MEN hon är en sån som inte heller blir rädd för filmer, hon bearbetar det mesta bra själv, frågar någon gång om det är något. Hon läser jättemycket böcker av alla de sorter.
Hon är lung som en ko vad gäller det mesta.

Men däremot lillsyrran som är 6 år kan vara rädd för lite mer. Hon blev tex rädd och jättefundersam när hon såg det där rymdprogrammet som går i samband med Bollibompa. Tillbaka till Vintergatan kanske det heter.
Då var tårarna nära på kvällen.
Så nog är det olika på barn och barn nog!