Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Skadligt för ögonen för bebisar???

Skrivet av Panna
Min pappa påstår att det är farligt för min son, snart fem månader, att se på TV, eftersom TV-bilden kan skada hans små ögon. Jag tror att han har fel och förstår inte var han har fått detta ifrån. Men jag tänkte fråga er här: KAN det verkligen skada synen på barn? Min kille gillar att sitta i knät ibland och se på det som rör sig och låter.
Svar på tråden: Skadligt för ögonen för bebisar???

Och enligt min mormor....

Skrivet av  A
så skulle man förstöra ögonen om man läste för mycket, handarbetade för länge etc. Man skulle bli sjuk om man drack mjölken för kall...
Jag tror inte att det är så himla farligt att en beibis sitter i ens knä framför TV:n, de tittar ju inte koncentrerat någon längre stund.
 

Härskulle det vara

Skrivet av  TVT
och så hamnade det fel:

Tvtittare igen 2000-08-29 10:50:19


När du filmar en teveruta ser du både att den flimrar, vilket vi alla vet, men också vilket starkt LJUS den ger. Eftersom den flimrar är alltså ljuset ÄNNU starkare.
Därför bör vi nog inte ha på extremt mycket ljus på teven, särskilt inte när bebisar tittar.
Den höga tonen som hörs (för unga) från bildröret kan också vara stressande, men det gäller inte så mycket nyare apparater.
Skrev nyligen: (tar ju inte plats när jag ändå skriver)

Självklart finns det gränser för hur mycket små barn i viss ålder ska titta på teve eller spela på datorn.
Det är bara det att gränserna måste vara olika från fall till fall. -En riktlinje jag själv har, är att människan FÖRST måste börja lära sig (mer) att uppfatta verkligheten, för att sedan uppleva den via surrogat. Då är naturfilm bra. Lika väl som barn i dag har svårare att "avläsa" svart/vita bilder, tar det tid innan de lär sig att rätt avläsa en platt skärm. Men i takt med att barnet får se riktiga djur, känna på dem, lukta på dem, se dem hoppa i naturen osv kan barnet givetvis se naturprogram på teve. Innan dess blir det mer som "tecknat" (dottern trodde vissa naturprogram var tecknade, vid 2-3 års ålder).
Som med sagotexter. Man förklarar ord etc med sådant barnet redan känner till, har upplevt som realism. Då kan det vara tryggt eller lagom skrämmande.
Datorer får man väl också "glida" in på. Dottern stängde alltid av teven upp till 3½ år (utom vid Pippi). Nu vid 6 är hon intresserad av datorn en stund.
Hon ritar dock hellre på riktiga papper, men behärskar "paint" mycket bättre än jag gör.Så ang. "strålningen":
Alla bildrör har ett starkt växelverkande magnetfält, alltså helt tvärtemot det svaga naturliga statiska nord/sydpolsfältet. De har faktiskt flera sådana fält.
Framför bildskärmen är det MINST, störst strax vid sidorna (glasburken är ju lite i vägen, även om bara metall hindrar elektriska fält - inte magnetiska).
Flimret från skärmen KANSKE barn upplever mer flimrigt, men framför allt är ju bilden OERHÖRT ljus gentemot omgivningen - något att tänka på???
Elektromagnetiska fält finns ju också särskilt från klockradio-transformatorer (nära huvudet?), baby-vaktarradio (högfrekvens), vanliga sladdar som "är på" vid böjar (använd korta, raka sladdar helst) och så givetvis mobiltelefoner (högfrekvent).
Man vet inte om de senare kan vara skadliga, de SKA ju ge strålning för att fungera, det är ju poängen. Men man kan ha en LÅNG antenn, fällbar (utåt) antenn, utdragbar antenn, eller prata en bit ifrån telefonen eller hålla den 90 grader åt sidan med antennen utåt...
Det är ju i barndomen som nervceller och hjärnan utvecklas snabbt, och alla celler växer då snabbt - varje förändring sker intensivt och kvickt.
Tala alltså vid behov och korta samtal. Största utsända nivän "knackar" telefonantennen ut när den upprättar kontakten, alltså vid påslag, avslag och framför allt vid uppringandets första sekunder.
Sedan är nivån låg. För varje ökning av avståndet till antennen minskar också strålningen med kvadraten,
om 2 cm minskar 4 ggr (fjärdedelen) så minskar 3 cm
till niondelen, 4 cm till sextondelen, 10 cm till hundradelen...
Bärbara telefoner sänder ut med samma styrka hela samtals-tiden, och då har man basstationen intill sig också på jämnt(som på dagis, fritids, skolor...).

Vad tycker DU ???