Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Åttaårings dataspelsberoende..?

Skrivet av Tina
Min åttaårige son är besatt av datorn/dataspel, och främst onlinespelet ’Tibia’.
Förutom att jag tycker det är fel att han tillbringar största delen av sin tid framför datorn och inte kommer ut och rör på sig tillräckligt så tycker jag hans beroende av spelet är sjukligt.
När det är dags att stänga av bryter han ihop, gråter, skriker, surar och beter sig mot mig på ett sätt som jag aldrig upplevt förut. Vi har alltid varit väldigt (nåja, _försökt_ vara väldigt) respektfulla mot varandra, men nu tappar han all kontroll och bara blir…helt galen, otrevlig, oförskämd, uppkäftig, trotsig och helt enkelt enormt respektlös.
Jag har försökt prata ordentligt med honom och verkligen förklara varför han måste stänga av och att våra överenskommelser om dataspelstid måste följas, men det har varit mer eller mindre helt utan effekt.
Till saken hör också att jag är ensamstående och har en tvååring också, och att hantera den här situationen själv är skitsvårt. Hade det funnits en person till att ’dela’ problemet med hade jag kunnat vila mig och samla kraft ibland, och sonen hade inte kunnat utnyttja situationer där jag inte kan stoppa honom från att spela eller liknande pga tvååringen. Och jag tror att han på något sätt haft lättare att acceptera om vi varit två vuxna som satte oss emot hans beteende och spelande.
Jag kan inte ställa undan datorn eftersom jag behöver den i mitt arbete, och vi bor trångt så jag har inget eget sovrum eller liknande den kan stå i. Att dra ur sladdar och liknande och gömma funkar inte heller, han hittar och kopplar och fixar.

Jag vet att jag måste få ett stopp på det, och det lär sluta med totalt spelstopp för en längre tid, men hur ska jag klara att hantera reaktioner på det, och hur ska jag gå till väga rent praktiskt? Jag kan ju absolut inte använda mig av fysiskt våld för att hindra honom, och hela situationen gör mig helt matt…

Det kanske verkar som om jag gör en stor sak av något smått, men för mig – och mina barn – är det här ett riktigt stort problem.

Tack för att ni orkat läsa åtminstonde.
Svar
så här har jag gjort...
Vi har bestämda tider när man får spela. Iofs så blir det mycket iallfall men, men... Däremot har vi gjort så att den som inte stängt av datorn den tid vi bestämt får inte spela dagen efter. Det har funkat ganska länge nu eftersom dom absolut vill spela varje dag. (Trist med hot, men, men....) Kom överens med sonen om vilka tider som gäller. Låt honom vara med och bestämma litegrann, och kanske också nån morot om det funkar bra!
Skrivet av  MuminTrollet +90,92,94,03
Vi hade liknande
problem med vår son när han började spela pc-spel. Han blev alltid jättearg när det var dags att avsluta. Skrek och slog i saker och gav sig på syskonen. Han fick spelförbud en vecka för varje gång han inte kunde avsluta utan att bli otrevlig. Vi märkte att när vi började säga till 10 minuter i förväg så han hann göra det han ville så blev det lite bättre.

Du kan ju alltid lösenordsskydda datorn så kan han inte använda den annat än när du loggat in.
Skrivet av  Mamma till J
Tack...
Jag ska göra ett schema, med en timmes spelande om dagen (eventuellt bestämma vilken tid också). Inget spelande alls på måndagar, men två timmar lördag eller söndag.
Om han beter sig som förut och bråkar när det är dags att stänga av (jag ska säga till tio minuter innan, det brukar jag göra) blir han av med en timme.
Jag ska se till så spelandet inte är precis innan läggdags eller maten heller, för då blir det stressigare har jag märkt.

Tack för er hjälp.
Verkar det okej?
Skrivet av  Tina
..hur har du gjort hittills?
hur har du försökt förklara? hur har du motiverat varför spelandet ska begränsas? vad "erbjuder" du pojken istället? alltså, jag menar inte att du ska muta honom, men om hans upplevelse är att du ändå bara håller på med disken eller småsyskonet, då kan man ju lättare begripa hans ovilja att sluta spela..

går det att föreslå "nu vill jag att du slutar spela på datorn, så kan vi spela ett parti fia före maten", eller nåt?
Skrivet av  sisla
Ett knep jag har använt...
..är att sätta en "äggaklocka" bredvid datorn. Min son har då alltid lugnt accepterat när det är dags att stänga av eftersom han ser att slutet närmar sig och att han får spela fram tills dess.
Skrivet av  hillis
Ett helvete
lär du få i början, men brukar lösa sig efter en kort tid, fast man inte tror det..Be någon hjälpa dig o lösenordskydda datorn så att han inte kan komma åt den utan ditt tillstånd..Vet att det är jättejobbigt men det ger med sig fortare än man tror
Skrivet av  Micke P