Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

3-årig kille+dator= ?

Skrivet av Snillan spekulerar
Har en försigkommen kille på 3 år som är väldigt intresserad av datorn. Han älskar siffror och bokstäver så han brukar få "skriva" och "räkna" lite ibland. Finns det något program eller liknande att köpa till en så liten kille att använda i datorn?

Är det någon annan som har en 3-åring vid datorn?

Svar på tråden: 3-årig kille+dator= ?

Här är några förslag...

Skrivet av  Nattugglan
Det finns massor att välja på! Frågan är bara vad som är bra, eller hur? Här är några olika program/spel min dotter gillade i den åldern, men det är ju ingen garanti för att din son tycker lika ;o)

* "Lek & Lär Lekis" från Levande Böcker (Finns en hel serie)
* Pingu
* Pippi (Jag tycker egentligen inte att det är så bra, men dottern gillade det skarpt.)
* Tuffa Jobb (Samma som ovan...)
* Barnens räknepark

Min dotter är 6 år nu, så dessa spel har några år på nacken. Kanske finns det andra nyare spel som är bättre, men å andra sidan är de lite äldre spelen mycket billigare i inköp. När det gäller den här typen av barnproduktioner har det ändå inte hänt så mycket vad det gäller utveckling så det har ju ingen egentlig betydelse.
 

Vår pojke var 2 år då han visade intresse

Skrivet av  jc63
for datorer. Kanske för att han var hemma med pappa och pappa jobbade mycket på datorn! Han kunde iaf starta upp, stoppa in disketter osv. Han har nyligen fyllt fem och är otroligt duktig och har haft egen PC minst ett år nu. Han får inte spela våldsamma spel. Det är/har varit mycket Freddie Fisk, Noddy, Lek & Lär, Pippi, Mulle Mäck, Halvan, Krakel Spektabel för att nämna några favoriter.
 

Spöket Laban Young IQ:s(?) imt

Skrivet av  AJ
xxx
 

datatjejen

Skrivet av  Cybermorsan
Min lilla älskar att leka vid datorn. På vårt bibliotek kan man låna cd-rom spel så vi har provat ganska många. Storfavoriten är 101 sätt att utforska världen från Bonniermultimedia och Loranga, det kommer tigrar från Raben mu.me. När hon var lite yngre var "knacka på" det bästa hon visste.
 

3-årstips!

Skrivet av  Tea
När min dotter fyllde tre år fick hon "Pixelina och lyan i trädet" och "Pippi". Hon har haft jättekul med dem, efter ett år håller dem fortfarande.
En annan favorit som vi köpte nyligen är "Fem myror", perfekt om han gillar bokstäver och siffror! Mycket lärorik och kul.
Jag tycker att många spel är ganska lika, men barnen gillar dem ju.
Svårast är det att lära sig hantera musen!
 

Minstingen

Skrivet av  Ma-mia
Alla lärospel från Levande Böcker är helt suveräna. Det viktiga i den här åldern är att de tar in mer än vad de kan bearbeta så fundera över vilka spel som är lämpliga. Begränsa användningen och var uppmärksam ifall han påverkas negativt. Det är också viktigt att tänka på att de inte tränar sin sociala kompetens frmaför datorn.
Lycka till
 

Angående social kompetens

Skrivet av  Nattugglan
Jag håller med dig både vad det gäller Levande Böckers program och att den sociala kompetensen inte tränas framför datorn. Eller rättare sagt, jag håller med dig så länge vi talar om att sitta *ensam* vid datorn.

Två barn (eller fler) som samsas framför datorn, turas om och hjälps åt tränar sin sociala kompetens i allra högsta grad.
 

Det är få barn som kan låta andra spela dock

Skrivet av  Ma-mia
Jag har alltid den regeln när de spelar hemma hos oss att de turas om. När min kille är hos andra får han sällan spela bara titta på. De kan naturligtvis träna sin sociala kompetens men det kan inte riktigt ersätta den vanliga leken eftersom de fokuserar på skärmen. Ögonkontakt och kroppsspråk är viktiga också. Jag måste säga att datorn är bra eftersom mina båda barn har lärt sig massor med hjälp av datorn. Mest tack vare de otroligt utbildande Levande Böcker spelen. VI har dem både på svenska och engelska. Har någon provat Sverige jakten. Det är så kul med alla dialekter.
Kram Maria
 

Visst är det lite tråkigt...

Skrivet av  Nattugglan
... när barn inte har fått träna på att turas om. Det gäller inte bara datorspelande.

Min stora dotter (6 år) ser det som självklart att man turas om och hjälps åt även framför datorn. Mycket tror jag på grund av att hon är van vid det från dagis. Det dagis hon gick på ingick i ett särskilt dataprojekt, vilket gjorde att de har använt sig av datorer på ett mycket medvetet sett. De hade ett särskilt "schema" över vems tur det var att jobba vid datorn, men övriga kunde sitta bredvid och hjälpa till eller bara vara med. Det var en fröjd att se hur de större kunde låta de mindre göra sina egna misstag och inte direkt tala om hur de skulle göra för att det skulle bli "rätt". Vilka pedagoger! Det är inte alla gånger vi vuxna är lika bra på detta...

Självklart kan inte datorspelande ersätta annan lek när det jäller träning i social kompetens, men det är *en* typ av social samvaro. Hemma är det mycket sällan dottern och hennes kompisar sitter framför datorn. Det blir mest när hon är ensam, eller om någon kompis råkar komma precis när hon är mitt uppe i något...

Levande Böcker har många bra titlar, det håller jag med dig om. Just nu är det Krakels ABC som gäller här hemma. Har ni provat dem, finns i åtminstone två olika svårighetsgrader. Den första är tänkt från 5-7 år och den andra från 8 år om jag minns rätt.