Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Kanske är det en aning (eller mycket)

Skrivet av Camilla
tidigt att ha en 2-åring framför datorn men vi sitter där mycket så det är klart att han är nyfiken och också vill titta.

Han älskar spel och nu undrar jag om någon har ett tips på ett bra spel till en 2-åring???

Han har "råkat" se när pappa spelar pangpang-spel och bara älskar det men det är inte så himla lämpligt så därför vill vi gärna ha råd på ett lämpligt spel som kan få honom att bli lika facinerad som det olämpliga pangpangandet!?!

Tack tack!!
Svar på tråden: Kanske är det en aning (eller mycket)

Du får ursäkta

Skrivet av  TV?Dataspel?
Men att sätta en tvååring och spela dataspel känns inte lämpligt.När man är två år ska man röra på sig och upptäcka omvärden så att man utvecklas motoriskt.Spela dataspel kan ju knappast vara nyttigt för hjärnan på en sån liten HU!!!
 

Jo, tjena....

Skrivet av  Camilla
hur ska man kunna undvika det när ALLA sitter framför datorn idag?!?!?! Finns ju på dagis och överallt!!!

Men det har du kanske missat???!!!

Min kille är mycket i gång och vi är jättemycket ute och han går på naturdagis så du behöver inte vara orolig för oss!
 

Håller inte med!

Skrivet av  Christina
Det ena behöver väl inte utesluta det andra? Att läsa böcker är det ingen som protesterar emot, ändå så är det också ett stillasittande göromål, eller hur?

Vår 2-åring spelar ibland dataspel (barnspel förstås) och jag anser att det är lika utbildande, stimulerande och berikande som böcker, tidningar eller tv kan vara. Kan vara, alltså, ingenting är bra om man överdriver det!

Vår pojk är så aktiv att han ibland blir trött, då är det mysigt att krypa ihop och läsa en bok, spela spel eller se på barnprogram. Att det ena skulle vara sämre än det andra tror jag är en myt.
 

Testa

Skrivet av  anette
det här (om det fortfarande finns att få tag på).
Har uppskattats av våra 3 barn från i alla fall 3 års ålder.
 

Du glömde

Skrivet av  Camilla
skriva vad jag skulle testa :)
 

Nämen förlåt mig

Skrivet av  anette
101 lekfulla sätt att utforska världen heter spelet. Bild finns här; http://www.reclandet.nu/multimedia/1997/101lekfulla.asp
Annars finns där recensioner av många andra barnspel.
 

minstingen

Skrivet av  mamma till S
finns det ett spel som heter, det kan nog funka.
 

Lekstugan

Skrivet av  Livs mamma
med Kalle Kunskap är för barn för 2-3 år. Spelet innehåller övningar där barnen kan räkna, titta på former och färger, lyssna på djur osv. Min dotter (2 år) tycker det är roligt. Hennes favorit är leken med de små djurungarna.

Vi köpte spelet på Åhlens på årets bokrea.
 

Tack alla för

Skrivet av  Camilla
era tips! Ska kolla på Åhlens om dom har Lekstugan för det lät bra!

Tack!
 

Lite olika tips!

Skrivet av  Christina
Svarade en annan mamma högre upp, men kopierar in mina tips här också, så kanske du kan få glädje av dem:
Vår 2-åring tycker om Bolibompa spelet (alltså Pc-spel), fast som förälder tycker jag att det är dåligt att man bara får 1/2 spelet per köp. Lite irriterande, men sonen gillar spelet.
Annars har Ludde varit en stor favorit, pedagogiskt och bra spel. Trevligt!
Alfons Åberg är också ett bra spel, omtyckt det med.
Det finns ett annat spel också, vad heter det...ehh Trille och Trolle (det när de är på dagis), brukar finnas som lågprisspel - det är bra också! Fantasirikt och omväxlande! (men köp inte spelet med T&T firar jul = inte bra alls).
Några tips!
 

Många tack :) *IMT*

Skrivet av  Camilla
aölksdfj
 

Artiklar från Familjeliv