Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Barnförbjudet+ från 11år

Skrivet av VAd tycker ni?
Åldersgränser på film/video, Håller ni på det?
Många av mina barns vänner verkar få se lite allt möjligt på tv och video. Som sagan om ringen eller star wars mfl fast de är bara 5-6år.
Extremfallet var väl när min 3åring bjöds in på myskväll med några andra barn för att se en film från 11 år.

jag upplever att åldersgränser är ett bra stöd för att kunna argumentera med sina barna om varför de inte får se vissa filmer.
Svar på tråden: Barnförbjudet+ från 11år

precis

Skrivet av  moteld
vad vi tycker oxå, det finns en tid för allt. Här ser 7-åringen familjefilmer och filmer från 7-år och mår toppen. Han fick hemska mardrömmar då han fick se Harry Potter hos en kompis när han var fem. Gissa om vi blev arga här hemma. Nu älskar han HP.
 

Håller med

Skrivet av  ac
Jag tycker också att det här med åldersgränser är bra som en fingervisning till vad barnen skall se. Den lille killen på 9 år fick tidigt se 11 års filmer, men det har vi märkt nu att det inte var lämpligt. Han har haft svårt att sova och har haft fantasin att skena iväg om vad som skall hända mamma och pappa.

Så nu är vi ganska hårda på det både när det gäller filmer och spel. Ibland släpper vi som vuxna på det, men då beror det på att vi sett filmen innan t.ex.

Jag tycker att din kommentar är jättebra, "Det finns en tid för allt!". Det håller jag med om, tänk om man skall ha gjort allt vid 12 års ålder bara för att man kan...

Jag tror på att vara konsekvent, försöka hålla på reglerna så gott det går. Att sitta med vid filmer från 11 år, t.ex. Men kanske inte låta en som är under 11 se själv.

Vad går sedan gränsen om att göra allt tidigare än vad man "får"? Är det OK att köra moppe innan man är 15? Är det OK att börja övningsköra när man är 15? Är det OK att försöka köpa cigg innan man är 18? Jag menar detta är ju också regler som någon annan satt upp, men som rent tekniskt sett går att genomföra innan åldersgränsen. Skillnaden är att här kan någon annan sätta ut ett straff mot den skyldige eller dess förälder... Bara en tanke...
 

Såhär står det på SF sida..

Skrivet av  Bea
Kopierat från SF

Det finns fyra åldersgränser för film i Sverige:
Barntillåten - filmen får ses av alla.
Tillåten från 7 år - får ses av alla som fyllt sju år. I sällskap med en vuxen får även mindre barn se filmen.
Tillåten från 11 år - filmen får ses av alla som fyllt 11 år. I vuxens sällskap får filmen ses av barn som är 7 år och uppåt.
Tillåten från 15 år - får bara ses av den som fyllt 15 år, utan undantag för yngre. Medtag leg (Pass är OK)
 

Ja och nej

Skrivet av  Nattugglan
Vi håller inte på reglerna stenhårt (biografreglerna) utan ser dem mer som en fingervisning för oss vuxna. Det säger ju en del om vad det är för typ av film. Filmer med 11-årsgräns har 10-åringen fått se utan några särskilda begränsningar från 5- 6-årsåldern ungefär. 4-åringen får titta om vi har sett filmen innan eller av annan anledning bedömmer att det är okej. Vi sitter med åtminstone första gången filmen ses.

När det gäller filmer med 15-årsgräns betyder det att inte 10-åringen får titta om inte vi vuxna sett filmen innan och tycker den är okej. Det vet hon och tycker själv är bra. Om hon ser en barnförbjuden film sitter vi vuxna självklart med och tittar. Hon gillar Bond, Beck, Talismanen och liknande grejer. Rysare och skräckfilmer vill jag däremot inte att hon ska titta på.

Sedan kan det ju till och med finnas barntillåtna filmer som det kan vara tveksamt om de är lämpliga för barn att titta på. Jag reagerade lite grann när min dotter tittade på Eva & Adam (långfilmen) och de halsade vinslattar, inta så att jag förbjud henne att titta men ändå...

Vi har ungefär samma regler när det gäller data- och TV-spel. 11-årsgräns är helt okej, högre åldersgräns i princip ej tillåtet men kan gå att diskutera från fall till fall. Det har vi kört från 6-årsåldern ungefär.
 

Artiklar från Familjeliv