Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Tips önskas.

Skrivet av Nykter Pappa idag
Ge mig så många tips som möjligt hur man bäst skyddar sina barn från det olämpliga som finns på internet.
Allt från porr, våld, mord och pedofiler mm.

Och även dom bästa tipsen hur man kollar vad sina barn gör på internet.

Tacksam för svar
Svar på tråden: Tips önskas.

Är ingen expert

Skrivet av  Bella
men det finns ju saker man kan installera som hindrar att man kan få upp såna sidor. Kommer inte på vad det heter, men kanske någon annan vet?
Annars är de bästa tipsen jag hört att ha datorn i vardagsrummmet (där man kan hålla koll på vad barnen gör på datorn), att om möjligt ta bort modemet (eller ta bort en nödvändig sladd) när man själv inte är hemma samt att kolla tidigare-mappen eller tillfälliga internet-filer.
 

Svårt

Skrivet av  FiaMamma
Jag tror det allra viktigaste är att prata om det. Inställningen till det barnen kan hitta och så där. Barnen har ju tillgång till datorer i skolan, på biblioteket mm. Så det du skyddar emot hemma hämtar dom någon annanstans.

Sedan tror jag på det som Bella säger att placera datorn så att barnen inte kan stänga in sig för att surfa.

Vill du logga det barnen gör på datorn finns det olika program för det. Här är förslag på ett som jag hört skall vara bra http://www.keylogpro.com/
 

Skaffa Norton

Skrivet av  Tompa
Skaffa norton internet security .Där finns det en funktion där man kan spärra vissa ord typ porr m.m
 

Artiklar från Familjeliv