Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Så lite tv-tittande som möjligt

Skrivet av Maritha
Jag är väldigt restriktiv med att låta min son som nu är två och ett halvt år gammal, se på Tv över huvudtaget. Jag anser att tv är passiviserande
och inte alls främjar barnens fria fantasi.
Idag är han inte särskilt intresserad av att
titta på tv. Ibland kan han se program med levande djur. Men då sitter jag alltid med honom.
En enda gång lämnade jag honom ensam vid tv:n,
det var Bolibompa, efter fem minuter grät han och hade sett något skrämmande. Tv tittande är betydligt mer passiviserande än dator- eller tvspel, eftersom tv:n bara matar in information i dig. Tv gör även vuxna passiva. Dagens barnprogram är alldeles för snabba i sina bildväxlingar för att små barn alls ska hinna uppfatta bilderna.
Svar på tråden: Så lite tv-tittande som möjligt

Det är jobbigt med för mycket intryck

Skrivet av  Ma-mia
Det är verkligen krävande att se på dessa snabba tecknade filmer. Min son kan inte se på TVn på morgonen för han blir som förbytt.
 

Väldigt individuellt

Skrivet av  Ma-mia
Jag tror det är viktigt att vara uppmärksam när det gäller TV-tittande. TV kan ge barnet idéer om lekar vilket kan öka deras fantasilekar. Det är dock viktigt att inte ersätta den social kontakten med TV. Det finns ganska många föräldrar som klagar på att deras barn är aggressiva och våldsamma. Om man tittar på deras barns lekar så är det inte sällan Turtels, power rangers eller liknande karaktärer från TV:n. Jag tycker att det är viktigt att prova sig fram till vad som passar varje barn. För en del barn kan TV påverka dem negativt. Det är viktigt att vi föräldrar är medvetna om vad barnen ser och pratar med dem om vad de har sett och upplevt. Att se på tecknat är inte samma sak som att se på levande berättelser. Det är oftast väldigt hektiska och orealistiska. Nu pratar jag om de mer våldsamma tecknade serierna de finns lugna och bra tecknade serier som är spännande på ett mer humant sätt. Jag tror inte tv är passiviserande jag tror att det är avsaktnad av annat än tv som är passiviserande. Att utesluta TV helt är inte realistiskt eftersom det trots allt ger barnet något ifråga om upplevelser. Alla barn ser på TV och det hör till vår vardag det gäller bara att ge det i rätt proposioner.
Kram Maria
 

Som alltid.....

Skrivet av  signe
så kommer jag inte ihåg var jag läste eller hörde det men det var i alla fall någon som sagt att TV är bra hjärngymnastik.
Ja, innan man ska iväg till skolan kan en stund framför TV värma upp hjärnan så man sedan får lättare att lära.

Jag vet inte hur många barn ni har men det är precis som med godiset. Vid första barnet är det lätt att undanhålla det men ju fler de blir ju svårare är det.
Mina barn tittar på TV och har alltid gjort, favoriten för vår 2½-åring är Mumin och Aristocat, och de är defenitivt inte passiva, snarare tvärtom. Nej, jag tror att det är vad man gör det till.
Tycker inte du om att slänga dig i soffan framför TV efter en hektisk dag och bara slötitta?
Jag tror att barnen kan känna det samma. Okej, sätt dig och läs en bok för dem istället men det är inte alltid det hinns med just när behovet finns.
Nej, jag tror att det finns mycket värre saker i vårt samhälle som påverkar våra barn negativt mer än TV, naturligtvis beroende på vad det tittar på för program.
 

Visst, jag slänger mig i soffan, jag också...

Skrivet av  Maritha
...men många gånger blir jag sittande alldeles
för lång stund. Vips har flera timmar under sena
kvällen gått förlorade för att jag inte har orkat ta mig upp. Jag har sett program efter program och frågar någon mig vad jag sett kan jag inte svara
på det. Visst ska barn få se Tv men jag tycker att
det ska vara en begränsning både på vad de får se och
hur lång tid de får titta. Men jag tycker ändå att
Tv kan bli väldigt passiviserande om man tittar utan
att egentligen vilja det. Jag tror att barn också
kan "bli kvar" vid TVn. Det passiviserar.
 

Visst...

Skrivet av  signe
men det kanske finns en anledning till att mana sitter där program efter program och inte orkar att resa sig. De gånger jag gör det är jag helt enkelt för trött för att ta mig för något annat. Vi lever i en uppstressad värld där många är sjukskrivna för utbrändhet, nog är vi värda den vilan ibland, inte ska vi hela tiden behöva aktiveras eller vara aktiva. Detta gäller även barnen, de har det minst lika jobbigt en hel dag på dagis som oss vuxna på jobbet.
Jag håller med dig om att vissa begränsningar måste finnas, man kan ju inte tillåta dem att titta på vad som helst men på samma sätt som man inte ska överdriva på ena hållet ska man väl inte heller överdriva på det andra?
 

Idag verkar det bara vara TV som gäller...

Skrivet av  Maritha
när man talar om att koppla av. Jag menar att jag blir irriterad på mig själv när jag kopplar av
med TV:n. TV borde vara något som jag ser på
aktivt, inte för att bara koppla av och låta mig
passiviseras. Avkoppling kan ju vara så mycket annat.
Lyssna på musik, gå en promenad etc. Att röra på sig
ger avkoppling och hjälper oss att bli piggare inte
slöare efter en jobbig dag. TV gör oss inte piggare
Tv gör i alla fall mig bara tröttare. För alla dem
som är sjukskrivna kanske inte TV:n är någon bra
avkoppling.
 

Utvalda TV-program är bara bra tror jag! (Långt)

Skrivet av  sasha36
Jag har små barn som får titta på video, eller när jag exakt vet vad det är på TV, inspelade program osv.
Jag tittar själv med dem till största delen, men att lämna dem med en Nalle Puh-video en stund är ju inga problem.
Mina barn har sett mycket Teletubbies vilket gav dem en utvecklings-kick,
bananer i pyamas är roliga, Nalle Puh lite tänkvärd och tex Saltkråkan (från min egen barndom) tycker de är kul fast de inte förstår allt ännu.

Jag tycker det är viktigt att inte lämna barnen ensamma med program som man inte vet vad det är.
barn bör inte se såpor, vuxenprogram, nyheter osv. Mediet TV är så starkt och så intensivt att man nog bör veta vad barnen ser, titta med dem men de kan gott titta mycket på TV/Video om de varit ute mycket och lekt, rört på sig, är fysiskt trötta men inte varit i stressade högljudda miljöer.

TV är lärorikt, inspirerande, roligt osv, men censur är VIKTIGT! Helt plötsligt kan något som inte är särskilt skrämmande egentligen ändå vara det.

Själv älskar jag film, Tv och video och måste också låta mina barn få tillgång till all denna glädje.
 

Håller helt och hållet med! (IMT)

Skrivet av  Nattugglan
*
 

Spelar också in

Skrivet av  AJ
bland annat bananerna på fyran om morgnarna, och då halkar ju början på¨nyheterna med. Är vi på semester har vi ett band hemma (LP räcker över 8 timmar) där jag kan "pytsa" ut lite i taget (ännu vill dottern inte sköta fjärren själv) av detta och Disneydags mm (ibland skräp, ibland kul) som varit i veckan.
Då sitter jag bredvid medan vi väntar in ett inslaoch när det är två minuter nyheter "tolkar" jag dessa för henne, det må vara hur hemska bilder som helst men det tar mer med djur som lider, eller ruskiga tecknade avsnitt, och i början brukar ju de "värsta" bilderna vara så korta.
 

Artiklar från Familjeliv