Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

HeroesIII

Skrivet av Orolig mamma
Känner ngn till PC-spelet Heroes III? Min 5-årige son får spela det hos sin dagmamma eftersom hennes barn har det hemma. Jag tycker det låter alldeles för avancerat för en 5-åring, men har aldrig sett spelet själv. Vet ngn ngt om detta spel????
Svar på tråden: HeroesIII

det låter inte bra

Skrivet av  Ma-mia
jag skulle nog vilja veta vilka dataspel de har tillgång till. De flesta actionspelen är inte tänkt för så små barn. Jag tror att det är en viktig fråga och jag kan inte tänka mig att förskolor/dagis skulle ha sådana spel.
Kontrollera spelen för din och din sons skull. Det finns en del bra spel men en del är inte konstruerade för fem åringar.
Maria
 

Jag känner inte till just det spelet

Skrivet av  Nattugglan
Ofta är spelen (alltid tror jag) märkta med rekommenderad ålder. Är spelet från 15 år är det absolut inte lämpligt, utan innehåller säkerligen en hel del våld. Är det från 11 år är det inte _säkert_ att det innehåller våld utan kanske bara är lite svårt...
 

Det är ett strategispel

Skrivet av  Teolinda
Och det är svårt och på engelska, men man springer inte omkring och skjuter, det är inget shot-em-upspel. Visst krigar de, men det är inte blodigt. Det är mer att man bygger upp hus, arméer osv. När de väl slåss ser man knappt vad de gör. Jag kan tänka mig ett din femåring klickar runt lite i spelet, provar sig fram, men jag tvivlar på att han förstår det. Tror inte det är speciellt skadligt. Har själv spelet hemma.

Om du ändå är orolig tycker jag att du skall säga ifrån, och föreslår att dagmamman tar fram något mer barnspel till din femåring.
 

Barn påverkas

Skrivet av  Ma-mia
Om det är ett spel där man skjuter så tycker jag att det inte är ett bra spel för små barn. Hur förklarar du syftet med spelet? Det måste finnas strategispel där man bygger städer utan skjutandet. Att flera föräldrar tillhandahåller skjutspel till sina barn betyder inte att det är OK. Jag tycker att så fort det är människolika figurer som krigar så förstår barn. Det finns så gott om bra spel utan våld.

Maria
 

Njaa.....

Skrivet av  Teolinda
...det där kan man ju tvista om, tycker jag. När jag sett min nioåring spela och bygga upp sina världar prioriterar han inte själva krigen. Det är uppbyggandet som är det viktiga. Och varför människoliknande figurer? Det spelar inte ngn roll om det är djur eller människor som slåss. Vill man absolut skydda sina barn mot allt våld på datorn och tv:n, skulle det inte vara mycket kvar att välja på.

Och vad går egentligen gränsen för våld? Den mest våldsbenägna filmen jag vet är kalle anka.
 

Alla barn är olika

Skrivet av  Ma-mia
Ibland tror jag att vi säger att de inte påverkar våra barn men egentligen försöker vi bara behålla vår barnvakt. Alla barn kan inte hantera skillnaden mellan fantasi och verklighet. Det finns så mycket tv-spel, datorspel och videos som inte har våld som fokus. Namnet HeroesIII ser ut att vara inriktad på det men jag kan ha fel eftersom jag inte sett det. När vi spelar dataspel har vi ett engagemang i handlingen eftersom vi påverkar den. Jag vet att min man spelade ett program som hette doom eller något liknande för några år sedan. Det gick att se om han hade spelat på hans sätt att vara och agera efteråt. Han kände själv att han blev hårdare och mådde inte bra av det. Om en vuxen man påverkas så varför ska inte barn kunna påverkas. Jag såg också ett program där en vuxen man spelade våldsamma spel och sedan förändrades. Bla så gav han otroligt sjuka straff till sin kollega när han hade makten att ge straff. Han njöt av att se till att kollegan höll handen i isvatten under en lång stund. Straffen var råare och längre än innan dataspelandet. Detta var forskning och resultaten var otäcka.
Många bryr sig heller inte om att läsa på baksidan där rekommendationer för åldern står. När vi var hos en kompis spelade hennes nio åring ett spel för över 18. De dödade poliser och civila för att kunna rymma.

Även om ditt barn klarar av våldsamma spel så betyder inte det att andras barn påverkas.

Kram Maria
 

Ja, där kan jag hålla med dig

Skrivet av  Teolinda
Shot-em-upspel är absolut inte lämpliga för barn (knappt vuxna heller)! I tex din mans spel springer man omkring i byggnader och skjuter ner så många man kan med olika vapen. Skulla aldrig tillåta dessa spel här hemma.
 

mycket duktigare än man tror

Skrivet av  Catrin
jag tror inte att din 5-åring har något problem med att spela spelet, barnen har mycket lätt att lära sig och kan oftast mer än vi föräldrar. Även en 5-åring.
Det finns naturligtvis mycket mer "lärorika" spel, men det faktum att det är ett strategispel gör att barnen tycket det är mycket roligare. De får faktiskt väldigt mycket "strategiskt tänkande" av dessa olika typer av spel. Vår 10-årige son är suverän på dessa spel och är också en riktig hejare på schack. Han slår med lätthet sina jämnåriga kompisar. Bättre ett strategispel än ett spel med blod och ihjälskjutna människor liggande överallt.
 

komenvisst

Skrivet av  stefan
Det är ett avancerat spel. Men inte mycket mer...
 

Artiklar från Familjeliv