Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

tv-spelsfri dag?

Skrivet av sisla
jag och min sambo funderar på att göra ett försök med söndagar som tv- och dataspelsfri dag, nån som har haft det så?

anledningen är att våra tre nioåringar spenderar rätt många timmar i veckan vid tv-spelen & sims på datorn, och att det blir ganska lite tid för gemensamma aktiviteter i familjen. det känns krångligt att hålla på och ha koll på begränsing i timmar/dag för spelande, verkar vettigare att ha en dag bestämd för utflykter, kortspel & charader (typ).

vad har ni andra för erfarenheter av olika sätt att begränsa tv/dataspelande?
Svar på tråden: tv-spelsfri dag?

Vi har EN dag för spel...

Skrivet av  Maria
Lördagar. Det håller vi på ganska hårt, om det inte ösregnar eller är långhelg. Våra killar är 10 och 11. Det funkar för oss!

Börja med flera spelfria dagar på en gång!
 

..oj, det skulle aldrig funka här.

Skrivet av  sisla
har svårt att tänka mig att själv bara få hänga på internet EN dag i veckan (och det är väl en hyfsad jämförelse tror jag).. våra barn skulle nog se det som en ganska chockartad omställning att plötsligt bara få spela en dag/ vecka. vore lättare att inte ha nån gamecube alls då, tycker jag.

men tack för uppmuntran, ska bli spännande att se hur vårat försök slår ut nästa vecka :-)
 

Vi har begränsning

Skrivet av  S.G
till ca 2 dgr i veckan och vid dåligt väder. Nu på sommaren är det närmast förbjudet att spela om det inte spöregnar ute. Vid fint väder anser jag att man kan vara ute och göra saker. han är 8 år och vi har haft duster om detta, men det är vi som vuxna som bestämmer härhemma. Han får bestämma när han flyttar hemifrån =)
 

Så här ändrade vi

Skrivet av  Villemo
Pojkarna, 9 o 5 fick spelet i julas. Vi skulle ha en timme var per dag men det var mycket svårt att hålla. De har nästan fått spela obegränsat i vinter då vi varit trötta, gravida, nyförlösta etc. Men sen fick vi nog och införde tre spelfria dagar, tisdag, torsdag och lördag. Inga problem för den store, men lillebror var mycket ledsen ett nån vecka. Nu accepteras det och det bästa är att slippa tjatet, konflikterna och det dåliga föräldrasamvetet. De får i stället spela mycket övriga dagar, men det är mest lillebror som gör. För honom var det dåligt att vi skaffade spelet, för han har så tråkigt när ingen vill spela. Men inför gärna flera fria dagar, varav minst en helg. Vi tar aldrig med spelet till stugan där vi är många helger o hela sommaren.
 

...

Skrivet av  Marcus "Elwin" Björs
Varför en dag? Varför inte se till att balansera så att det blir en lagom mängd rörelse och stillasittande varje dag?
Det kan utveckla sig till en mer ideal vana.
 

tydligare så..

Skrivet av  sisla
med tre barn som vill turas om vid tv-spelet och hela tiden "bevakar" sin position i turordningen så är det lättare att få med dem ut på aktiviteter om ingen får spela nån viss stund.
jag och sambon diskuterade fram och tillbaka och kom fram till att det är mindre risk (för barnen) att begränsningen kommer att handla om vårt humör/godtycke om vi sätter av två dagar som tv-spelsfria.
eftersom vi har ungarna på halvtid blir det den första och sista dagen på "vår" vecka som vi gör andra saker än spela tv-spel.
hittills har det funkat någorlunda. inte så mycket sura miner som jag hade väntat mig..
 

Artiklar från Familjeliv