Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Tvingas ransonera tittandet

Skrivet av Pernilla B
Just nu har vi problem med vår stora dotters video/TV-tittande. Vår äldsta dotter fyllde 3 år i september. Fick hon bestämma skulle hon titta på video hela dagarna. Innan, mellan 1,5 år till 3 år, har det fungerat bra, hon har lekt en stund och tittat en stund. Nu sitter hon trollbunden framför TV/video i flera timmar. Svarar inte ens på tilltal. Så idag bestämde vi oss för ransonering. Ingen TV på morgonen alls. En videofilm efter dagis. Inga måltider framför videon. 20-30 min video när jag somnar lillasyster på em och lika mycket innan läggdags kl 19.00. Det låter mycket men hon tittade 3-4 gg mer innan. Det som retar mig mest är att jag använt videon som barnvakt. Det är bekvämt att veta var man har ett barn i alla fall när man ska städa, tvätta och laga mat. Ska hon hjälpa mig med detta, vilket hon gärna vill, ställer det krav på mig att hitta lämpliga "uppgifter" för henne. Men det är nog övergående. Hon kan leka, hon leker jättebra på dagis. Men hon har lite svårt att leka själv, hon vill gärna ha med mig i leken och det går ju inte alltid. Och lillasyster, 15 mån gammal, är fortfarande lite för liten för att leka med någon längre stund. Det blir inget samspel utan mer slit och ryck i sakerna.
Jag vill gärna läsa era synpunkter om detta.
Svar på tråden: Tvingas ransonera tittandet

Ett tillägg till ovan

Skrivet av  Pernilla B
Jag försöker också sitta med och titta åtminstone 80% av tiden. Just nu är det nämligen mycket frågor. Även om hon tittat på filmen 100 gg vill hon fråga och kommentera. Rätt och fel, dum och snäll osv. Och tittar hon 2-3 timmar dagligen så hinner jag inte sitta med henne.
 

Samma här!

Skrivet av  Margareta
Vi har också en "tv-kille" i samma ålder hemma. Liksom er så har vi också känt att vi varit tvungna att ransonera tittandet. Vi låter honom se video om han vaknar tidigt innan han går på dagis. Dessutom får han titta en halvtimme efter han kommer hem. Utöver detta är det enbart Bollibompa om vi råkar vara hemma vid den tiden.
På helgerna får han titta lite mer (speciellt om det är dåligt väder).
Inser också risken av att använda videon/tv:n som barnvakt.
 

Spelar in

Skrivet av  AJ
barnprogram, valda, och ibland (som Nyhetsmorgon) halkar det in på nyheterna, och då spelar jag in korta
valda delar där också (varje inslag en halv minut, höst 3-5 minuter asa) och med LITE censur av ruskigheter. Sedan kommer nya barnprogram (om jag vill köra dem, eller koppla in en infokanal med text = *nu är det paus, seddu*)
Det tror jag är lärorikt att kunna förstå världen, vi pratar givetvis om det när det *råkar* komma en bild på översvämningar, galnakor eller annat *halvt* farligt.
 

känner igen mig

Skrivet av  Ma-mia
Vi gjorde precis samma sak med vår son. Jag känner att vår tillvaro förbättrades efter en tid av anpassning. Vår son kunde inte se på TV före dagis för han engagerade sig för mycket i det han såg. Det är svårt när de är barn som försöker ta in allt. Jag vet att i början är det svårt att finna sysslor till barnen men de kan ha väldigt bra idéer själva. Det gör inget om de dammar samma sak om och om igen.
Kram Maria
 

Artiklar från Familjeliv