Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

HJÄLP!!

Skrivet av Anonym
Kanske inte rätt snack, men - Vad gör jag?

Jag är föräldraledig, och sedan 1,5 år tillbaka har vi en dator, Windows XP. Vi är en flerbarnsfamilj, så jag har varit hemma ganska många år nu. Innan datorn kom in i vårt hem donade jag mycket, skötte hushållet, och tyckte att det varit roligt. Också ungicks jag mycket med barnen.

Plötsligt har jag kommit till insikt att allt det har förändrats. Det hände väl under hösten o vintern att jag började sitta vid datorn ganska mycket, och jag trodde det skulle gå över av sig själv när det blev ljusare. Men nu är det juni och tvånget att sitta där har inte avtagit.

Jag är periodare på nätet, och är jag inte där så spelar jag. Inte spel som är skadliga för barnen, utan Sims, Tycoon-spel och sportspel. Datorn står centralt i vårt lilla hem, så därför har jag hela tiden närkontakt och koll på barnen, kanske är det därför jag kunnat bli fast här.

Problemet är bara att jag kan fastna till långt in på nätterna och det tar på sömnen, humöret och ja, allt. Det börjar bli jobbigt, och vad jag behöver är några kritiska kommentarer och lite uppvaknande skäll för att komma ur det här.

Jag vågar inte riktigt berätta det för mina vänner, för jag skäms. Min man vet inget, han jobbar mycket o är mycket bortrest, varför jag kan sitta så fritt, och barnen är för små för att kunna återberätta det – än i alla fall. Jag vet att jag försummar mina barn, det känns jättejobbigt. Inte så att jag inte bryr mig, jag springer jätteofta upp och hjälper dem och finns tillhands men så fort jag inte behövs eller ”har rast” från hushållet så hamnar jag här. Jag har inte varit beroende av något förut.

VAD SKA JAG GÖRA????
Svar på tråden: HJÄLP!!

Det är som att läsa om mig själv

Skrivet av  Lena
Jag blev också se beroende då jag blev arbetslös och hade barnen på dagis några få timmar på dagis under dagen. Sen blev det att jag satt då de kom hem också och kvällarna blev längre och längre.
Jättejobbigt var det. Jag vet egentligen inte vad som fick mig att inte sitta så mer. Vi fick bredband och då surfade jag jättemycket men tröttnade till sist...
När jag var på kvartsamtal på dagis för min 3 åriga dotter så hade de ju pratat lite med henne om vad hon gillade och om hon visste vad mamma och pappa gjorde... jo pappa jobbade och mamma satt vid datorn.
Det var jättejobbigt att höra men ändå så kunde jag inte sluta då.
Tyvärr har jag inget bra råd kanske att inte starta datorn förän du har gjort lite saker. Skriv en lista på att detta måste bli gjort innan du får öppna datorn.
 

Skönt att höra

Skrivet av  Anonym
att fler tampas med samma problem. Tack
 

Beslut

Skrivet av  Fidde
Hej
Du ville ha en känga, så här kommer den.

Självdiciplin. Självdiciplin. Självdiciplin.

Det är detta det handlar om. Jag är tämligen övertygad om att det går att göra massa andra saker hemma hos er som är till nytta för hela familjen. Gör dem. Sen när du är klart skriver du en lista på vad som ska göras utöver detta, och om du hinner klart den så kan du möjligtvis ta dig tid att kolla mailen och läsa nyheterna. Självdiciplin.
Jag har haft samma problem. Arbetslös i 6 månader med liten på dagis och sambon jobbandes. Gissa om det blev massa dator-tid. Vändningen för mig kom när min fru sparkade ut mig med anledning av att städning, disk och tvätt inte fungerade. Jag var borta ett dygn och när jag kom tillbaka var där skinande rent, ingen tvätt eller disk och allt löst skit undanstoppat. Då insåg jag vad jag försummat. Skiten vi left i som jag stirrat mig blind på. Det blev en dos självransakan och såga-mig-själv-vid-fotknölarna inför frun med löfte om att det inte ska upprepas. Sen fick jag jobb. Självdiciplin. Nu nattar jag liten, fixar disken, tvätten och plockar undan lösa saker/papper. SEN gör jag kvällsfika och kollar mail och sånt. Det känns bättre inombords och det är fräschare hemma. Så enkelt är det, och jag är fortfarande gift dessutom *s*
Självdiciplin. Självdiciplin. Självdiciplin.

 

Hehe

Skrivet av  Emma med Elma
jag anar att jag känner dig ;)
Så det är så man ska göra!
Ska jag genast ta tag i köra på Jonny *garvar*

Tack för tipset ;)

Kramen Emma