Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

har ni särskilda "speldagar"? hur begränsar ni?

Skrivet av mamma
Jag är trött på det ständiga bråket om två datorer/tre barn. De vill spela. Två TV-apparater har vi också och de står ofta bara på. Jag har blivit hemmablind.
NU börjar jag reagera. Det ständiga sorlet. Internet. Dataspel. Maken o jag är ju också roade av datorer, digitala foton, mail, räkningar osv. Allt går via dator nu för tiden.
Men....jag vill ha bort bruset och hämta andan i bland. Vill spela vanliga (icke data-)spel. Kanske pyssla eller laga mat ihop. UMGÅS.
Har ni några tips?
Svar på tråden: har ni särskilda "speldagar"? hur begränsar ni?

Bestäm speltider!

Skrivet av  Lena_O
Vi har fler datorer och tv-apparater igång... så det är också ett evigt sorlande.

Men, här är det inga problem att vilja spela något vanligt spel. Då stängs allt av direkt!!! :D

Yatzy är ju annars ett spel som är lätt att ta med ut på en gräsmatta.
 

Allt avstängt på bestämda tider

Skrivet av  Ullen61
Vi har bara en dator men våra söner (10 resp. 13 år)går mellan den och TV:n/videon hela dagarna om de får. Datorn kör de en timme var i taget på. Vardagar ska både datorn, alla TV-apparater och TV-spel vara "avstängda" (datorn står på men får inte användas av andra än oss vuxna) mellan 16 och 18 (min man kommer hem från jobbet kl. 16). På helgerna ska allt vara "avstängt" 3 timmar per dag, men vilka timmar det är beror på hur schemat i övrigt ser ut.

Ibland sitter de bara och gnäller om hur tråkigt allt är när apparaterna är "avstängda". Men ganska ofta gör de något annat då, som att gå ut och leka med kompisar eller läsa en bok.
 

begränsar ej datortid men TV

Skrivet av  Peter
Vi har sex datorer på två vuxna och tre barn så vi har inget bråk om datorerna. Det är mest jag och mina två äldsta barn (pojkar 6 och 8) som sitter vid dem. Visst sitter de mycket vid datorn visa veckor men kan sedan låta bli att slå på dem på närmare två veckor vilket är mer än jag klara själv (jag har bärbar dator bredvid TV-soffan som alltid är uppkopplad mot internet). I måndags fick de ett LEGO-fotbollsspel till datorn som de har spelar ett par timmar var om dagen sen dess. Idag rör de inte datorn utan bygger egna riktiga legofotbollsspelare och bildar lag av dessa som de spelar turneringar med. Liknade sak har händer om de spelar bilspel. Spelen hjälper dem att utveckla sin fantasi i lekarna. Min 4:a åriga dotter skulle sitta och se Disney Channel på TV hela dagarna om vi inte stängde av TV. Jag tror inte på exakta regler för varken TV eller dator. Mitt mål är och kommer att vara att när jag säger stopp så är det stopp. På så sätt kan jag låta mitt tycke bestämma när jag anser TV resp. dator är bildande. Ett barn som sitter och programmerar skulle jag låta tillbringa betydligt mer tid vid datorn än ett barn som spelar spel. Om de inte lyder då? Då skulle det hamna lösenord på dator och TV som bara jag kände till. Se till att ni är de enda administratörerna på alla datorer i hemmet på så sätt kan ni faktiskt styra användandet. Det finns säker också program som kan styra att datorn stängs av t.ex. efter två timmar. Sök på nätet så borde ni hitta något. Eventuellt finns funktionen redan inprogrammerad i windows. Det går att schemalägga progam i alla fall.
 

Vi gjorde så här...

Skrivet av  Bonusmamma till 2
Jag har två bonusar, 9 och 11 år. Vintertid är det max två timmar TV/SPEL/DATOR per dag som gäller. Nu på sommaren är det vädret som styr. Fint väder = ute och leka, regn och rusk = TV/SPEL eller vanligt hederligt analogt spel gäller för alla.

Vi var tvugna att begränsa detta utan problem satt de och hängde framför TV\'n hela dagar, hela helger och träffade inte någon kompis för att det var något program som de skulle se eller någon ny nivå i spelet de skulle till. Det var gny i början, men nu funkar det bra! Det löser sig liksom av sig själv.
 

Vi har inga speldagar!

Skrivet av  catta + 4 barn
Vi är 6 personer och alla utom minstingen har egen dator så de blir inget bråk här!De stora kan spela en stund men sen är de ute och leker med kompisar!I bland är det en hel del spelande men sen kan det gå lång tid innan datorn används igen!

Tv tittar det inte så mycket på!Då tittar vi vuxna mer på tvn än vad barnen gör!
 

speldagar

Skrivet av  Harmonie
Inte helt lätt kanske att plötsligt införa...men

Ja jag har rätt små barn men då jag själv är tv-spelfantast så blev det för mycket av det goda...
Nu får man bara spela tv-spel de kvällar då det ej är skola dagen efter...alltså fredag och lördag samt på dagen på söndagen...

Och tvspel ska inte inverka på ens humör(ilska) eller vara istället för att leka ute eller med en kompis.

Mina barn tog regeln bra men de är bara 5 o 7.
Datorn finns ju men än så länge är de inte så intresserade att de sitter så länge...

Det beror på hur gamla dina barn är kan jag tänka om du kan "lagstifta" ovan deras huvuden...annars är väl en diskussion om en tvspelsfri dag bättre kanske?

Vet ej men stora barn kanske också tycker att det skulle vara mysigt även om de inte tar initiativet
 

Egna datatider

Skrivet av  Loppan
I vårt hus finns sedan igår två datorer. Tidigare när vi bara hade en och alla fem barn ville spela och mamma uträtta annat på datorn så bestämde vi egna datortider åt alla. En timme varge dag, alltid samma tider så det inte blir nåt tjafs. Rättvist, och man utnyttjar tiden till max, inget slösurfande på internet heller.
 

Artiklar från Familjeliv