Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

velar angående playstationspelandet..

Skrivet av Sissela
Hej!
Mina söner är 8 och 6år gamla.
Svar på tråden: velar angående playstationspelandet..

Fortsättning

Skrivet av  Sissela
Sände iväg för tidigt..

Alltså, när sönerna spelar playstation så blir den äldre ett monster. Vi har så att de får spela mellan 14-16. De spelar femton minuter/byter/spelar femton minuter/byter.

När den yngre spelar sitter den äldre bredvid o. gapar och kommenterar. När de ska byta spelare kan lillebror få på trynet. Kommer en kompis och frågar efter dem så går det inte ens att svara. Idag var en av deras kompisar hit o. dörren var låst när han skulle hem. Jag sövde då lillen i ett annat rum. Kompisen bad dem flera ggr att komma o. öppna dörren för att han skulle komma ut, men de hade inte tid!!

Jag blir galen på dethär. Sen vill jag inte att de ska spela en timme per son heller, för vårt liv är inte uppbyggt så att vi alltid kan låta dem spela så länge utan vi är faktiskt tvungna att göra annat också. (handla mat, passa läkartider, arbetstider..)

Ibland vill jag slänga bort hela spelet, ibland tänker jag de får spela hela dagarna. Men beteendet ändrar inte. Den store blir ett monster iaf. Idag när han betett sig som ett svin i en halvtimme så fick jag nog o. sa han har färdigt spelat för idag blev han så vansinnig så han grät o. skrek o. slog sig i huvudet med en träklubba. Sen gick han bärsärkagång i rummet. Så nu hissa jag ut honom på trappan var han skriker som om han höll på att dö. Vilket han också upplyst mig om att han vill.

Kommentarer?
 

Låter inte sunt...

Skrivet av  Chatterine
Jag skulle nog ta bort spelandet helt och hållet för dom. Så fort det blir personlighetsförändringar, så är det stora varningsklockor.
 

Jag hade stoppat undan konsollen

Skrivet av  suzzit
ett par veckor till en början. Vi har regler här med spelandet. Är det fint väder ute så är det utelek som gäller. Min son är 8-år. Är det dåligt väder så kan det kanske bli ngn timma, annars så är det lördagar som han får spela. Han tycker inte alltid som jag men då låser jag in spelet. Vi har nämligen det stående i ett låsbart skåp. Sedan så blir det inget spel på flera veckor.
 

låter skitjobbigt!

Skrivet av  sisla
..och helt oacceptabelt faktiskt.
våra ungar blir inte riktigt sådär tokiga, men så fort de börjar visa tendenser åt det hållet så bryter vi spelandet eftersom det då börjar bli nåt tvångsmässigt och väldigt negativt/aggressivt över det, istället för nåt kul och lekfullt.

bara säga att beteendet inte är acceptabelt utan att han får låta sluta spela omedelbart om han inte kan uppföra sig normalt. han måste lära sig lite självkontroll ju..


hörde på tv att tv-spel kan skapa samma sorts beroendemekanismer i hjärnan som andra former av missbruk, eftersom spelandet (när man lyckas) ger samma sorts uppelvelser av "snabba belöningar" som spel på hästar eller att supa sig full.
det verkar vara därför som ungarna aldrig får NOG, alltså det funkar inte att låta dem spela sig "mätta" tycker jag.

vi har infört två tv-spelsfria dagar i veckan och det funkar ganska bra faktiskt.
 

En tanke

Skrivet av  molle
Vissa spel kan vara svåra att fixa på femton minuter efter som man måste klara av nivån innan man kan spara. Kolla upp vad dom spelar och hur man spara i de olika spelen, det finns inget mer frustrerande än att inte spela klart.
Kanske varannan dag skulle funka bättre?
Vi gör så att den ena har datorn den andra PS2 nästa dag byter dom. Vi kör även spel där vi eller dom tävlar mot varandra samtidigt.
Men prata med honom och fråga varför han blir så arg och hur han skulle vilja ha det.
Funkar inget så är det slutspelat om dom börjar bråka och är det bara han som blir arg kolla upp varför och ge honom spel förbud resten av dagen om lillebror inte kan mistänkas vara anvarig.

 

Tack för era svar!

Skrivet av  Sissela
Vi har faktiskt haft spelet borta hela juli månad. Nu hade pojkarna köpt varsitt nytt spel för pengar de sparat i flera månader och därför är de ju extra spelsugna.

Igår funka det mycket bättre. Stora killen hade nog förstått vad det var fråga om när jag skicka honom på utvisning dan innan. De är väldigt tjatiga om spelandet, men jag fortsätter som hittils. Dvs bryter ifall det går överstyr. Får vi fler likadana incidenter som häromdagen så blir det ett längre speluppehåll för pojken.

molles kommentar ska jag tänka på- igår gjorde jag faktiskt så, att jag skicka ut den stora och så fick den yngre spela- sen vice versa. Tillsammans fick de inte sitta mer än en halvtimme.
 

Artiklar från Familjeliv