Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Barns TV-tittande och sämnproblem

Skrivet av Zet
Jag läste nedan om någon som ifrågasatte huruvida Teletubbies 20-40 min/dag gör att hennes son somnar oroligt på kvällarna.

Först vill jag ge min åsikt i det;
Jag tror inte att oron beror på 20 minuters tv-tittande, speciellt inte något så harmlöst som dom, det är ju verkligen gjort för småbarn (men defenitivt inte för föräldrar... =)

Han gör ju så mycket annat under dagen, och varje dag innehåller alltid något nytt som ett barn upptäckt och som det sedan tänker på. För ett litet barn kan upplevelsen av tex en promenad förbi en skolgård fullt med barn vara nog för att ha nåt att tänka länge på på kvällen.

För övrigt tror jag visst att vissa program kan sätta sina spår. Min 4-åriga dotter fick filmen Björnbröder i present i dagarna. Första gången satt vi bredvid henne och det var ju tur det. Sen när hon vill se den, så skippar vi första delen, och hoppar in i handlingen när pojken förvandlats till en björn, eftersom det andra är för otäckt för henne.

Även Bolibompa kan vara lite så gränsfall ibland, men är det Byggare Bob, eller typ Sesam Street så får hon se själv.

JAg tycker inte att man skall alltför mycket stänga av TV:n för barnen för att skydda dem, jag tror att det är viktigt att man är med och tittar tillsammans med barnen. Åtminstonde tills man vet att barnet klarar det.

Men som sagt - Teletubbies - gjort som om man verkligen menar det "Låt barnen se själv, för som vuxen blir du knäpp!!!" hehe

Svar på tråden: Barns TV-tittande och sämnproblem

Kan va läskigt det med

Skrivet av  Emma
Elma grinade över en liten gubbe som sjöng i en teltubbies. Hon säger fortfarande "pola mamma" när han kommer upp.
Så även det kan va läskigt minnsann ;) O det är verkligen inte nyttigt för vuxna att se *garvar*
Det har gått för långt när vi sitter här o sjunger "var sitta nu" på kvällarna *skrattar*