Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

När börjar ni tillåta att barnen ser

Skrivet av LillKatt
15-årsfilmer? Jag menar sååå himla hård är jag inte på den åldersgränsen jag jobbar ju med tomåringar så jag bryter själv mot den ibland - men från vilken ålder typ?
Svar på tråden: När börjar ni tillåta att barnen ser

Beror på hur gammal den är

Skrivet av  Ullen61
Jag tycker det beror lite på hur gammal filmen är, och om de ska titta på den utan eller med vuxna. Gamla James Bond-filmer kan jag tycka är okej redan från 8-9 års ålder, i vuxet sällskap. De nyare 15-årsfilmerna, däremot, känner jag att de nästan ska vara åtminstone 14, kanske t.o.m. just 15 innan de får se, särskilt om det är utan vuxna. Men vår 10-åring får t.ex. se Matrix tillsammans med oss föräldrar.
 

Det beror på typen av film

Skrivet av  Mamma Erik
Till skillnad från Ullen61 så tycker jag gamla James Bondfilmer (dvs de med Sean Connery) är grymmare och otäckare än de med Roger Moore.
Actionfilmer av humorkaraktär och en hel del fictionfilmer och fantasifilmer här helt OK. Min son har sett Jurassic Park, Stjärnornas krig etc sedan han var 5 år (Jurassic Park tidigare än så), han älskar fortfarande dessa filmer.
Sedan beror det väldigt mycket på barnet, min son har en kompis som aldrig skulle kunna se dessa filmer, det skulle ge honom mardrömmar.
Sedan är ju det en oerhörd skillnad att se en film på bio mot att se den på en video t.ex (då kan man spela över otäcka scener)
 

15 år

Skrivet av  Mammalärare
inget snack. I mitt jobb som lärare är jag stenhård. Filmer som har en gräns så att de inte borde ha sett den får INTE diskuteras. Jag kan inte ta föräldrarnas ansvr, men jag tänker int låta klassrummet vara en plats där man uppmuntras att se barnförbjudna filmer
 

Blir sååå glad av ditt svar och....

Skrivet av  mia
önskar att fler lärare var som du!

Vi har ett jättestort problem här hemma ang detta. Nämligen att ALLA andra killar i klassen har suttit uppe och tittat på film sent på kvällen, och detta är filmer från 15 år. Dagen efter står dom och disskuterar filmen och min son blir utanför och ibland tom ljuger han om att han sett filmen för att inte bli retad för att han måste gå och lägga sig.

Barnen är 12 år gammla. fattar inte att föräldrarna tillåter att barnen är uppe så sent som till 23-24-00 på vardagar. Blir galen på detta och skulle vara superglad om lärarna reagerade på detta.
 

lärare?

Skrivet av  linda
Vad har lärarna med det att göra ?
det är ju nog föräldrarnas ansvar att lägga sina barn i tid..
..eller har jag missat nått i diskusionen?
 

om du läser

Skrivet av  Mammalärare
mitt inlägg kanske du förstår. Lärarna har inte med ansvaret att göra - det är föräldrarna. MEN i klassrummet är ansvaret mitt. Om eleverna t.ex. har fått i uppgift att redovisa en film har jag i förväg talat om att filmen de redovisar MÅSTE vara barntillåten (eller att eleven är över den rekommenderade gränsen).

OM eleverna SER sådana filmer eller inte - det lägger inte jag mig i (men de känner till min åsikt i frågan, jag hymlar inte)
 

jösses,...

Skrivet av  Åsa
ska lärarna lägga sig i och bestämma när barnen ska lägga sig nu med? Nä, det är föräldrarnas ansvar att se till att barnen lägger sig i tid. Min son som är 12 får vara uppe till 22 om det inte är ngn direktsänd sport eller så som han prompt vill se men han är ändå pigg på dagen och tar det sen lite lugnt på em efter. Har inga problem av det i skolan då han är en av de främsta i klassen. Det beor ju så mkt på hur barnen är, alla är ju olika och klarar saker olika.
 

beror på vad det är för film

Skrivet av  Åsa
men min son får se 15 års-filmer och han är 12 år. Sen som sagt var så beror det på vad det är för filmer.
 

Artiklar från Familjeliv