Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Filmer för 2-åring?

Skrivet av Carola
Vår dotter har nyligen fyllt två år och fick i samband med födelsedagen ärva en hel kasse VHS-filmer från de äldre kusinerna. Måste säga att jag har lite svårt att bedöma vad som kan vara lämpligt för henne att titta på. Vi har tittat på Bambi tillsammans och så har jag spolat när det varit lite läskigt och slutet tittar vi aldrig på. Kan t.ex Djungelboken vara läskig för en 2-åring? Snövit? Askungen? Hur mycket förstår hon av handlingen?

Har även en 1 månad gammal dotter och den större brukar få titta på film ibland när jag ammar.
Svar på tråden: Filmer för 2-åring?

Vi började med Disney-filmer

Skrivet av  K
då dottern fyllde tre år. Vi sitter alltid med då hon titta för hon har många frågor och ibland kan det bli lite läskigt för henne.
Jag tror att du kanske skulle satsa på filmer som, Teletubbies, Pingu, Byggare Bob och liknande filmer. De tycker jag är mer lämpliga för så små barn.
 

Jag tror

Skrivet av  Emma
att man inte akn skydda från allt. Det du kan göra är att sitta med, prata om det ni ser osv.
Elma tex, hon började titta på Teletubbies när hon var ett. TOM i en av dem var det saker hon tyckte verkade läskiga.
Varje barn tolkar saker på sitt sätt. Men kan inte till fullo förutspå.
Nu tittar hon på Nemmo, alla disney osv inga problem. MEN vi tittar ofta med henne, Eller så sitter jag brevid o handarbetar.
Din dotter kommer att förstå handligen, absolut. Elma är på det fulla klara om vad som händer i varje film;)

Inga konkreta råd kasnke. Du känner ditt barn bäst ;)

kramen emma
 

För 2-åring

Skrivet av  Sus + T
kan jag tycka att Teletubbies är alldeles utmärkt. T tittade mkt på "Nalle har ett stort blått hus" vid den åldern. Där händer inget läskigt alls. "Bananer i pyjamas" funkar också. Jag skulle nog inte visa Djungelboken för en 2-åring, tror jag. Jag tycker också att kortare avsnitt passar bättre än hela filmer för små barn.
 

Nalle Puh

Skrivet av  Penny Lane
Min son på 2,5 år kollar ibland på film. Hans favorit är Nalle Puh. Det är ju inget otäckt med där men det blir ändå spännande ibland när det blåser eller blir översvämning eller så. Tycker dock att du ska sitta med iaf första gången din ditt barn ser en film för det är näst intill omöjligt att förutspå vad de tycker är skrämmande. Annars tycker han om tecknade pippi (även om jag hatar det), krambjörnarna, tecknade robin hood, byggare bob, aristocats (spolar ibland) och pettsson och findus.
 

Vi har

Skrivet av   MiaMaria m Josefin +Krabat v34
några filmer från barnens sf favoriter. Favoriten för Josefin 2 år är just nu Pippi (tecknade) och "Storasyster och lillebror". Syster (som hon säger) hittade jag på video på babyland i en korg med blandade barnfilmer. Brukar visas ett avsnitt på fredagar på bolibompa (Bella och Theo).
 

Nalle Puh

Skrivet av  robert
är nog det bästa filmerna för barn överhuvudtaget tror jag.. det borde barn se på tills de kommer upp i skolåldern om man tänker efter ;)
det enda jag reagerat på är att de använder ordet "idiot" i ett par filmer, annars är det ju perfekt. :)
 

Artiklar från Familjeliv