Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Min tioåring

Skrivet av generad Kristin
säger att MSN måste man ha för att int ebli utanför.
Ja gär en mossig 43-åring som inte hänger med. Förklara lite för mig vad är MSN och ersätter det telefoenn för ungarna min dotter säger det?
Har era barn MSN? Hur går detta till? Tack för att ni orkar svara en mossig typ
Svar
En till.....
Jag är också en 43årig mamma med 10årig dotter.
Har heller ingen aning om vad MSN är, min dotter vet inte heller så isåfall är hon lika mossig!
Skämt åsido så är hon helt nöjd med att skriva mail till släkt och vänner så hon efterfrågar inget mer.
Skrivet av  Fyr-Trean
Jo men
det gör min och jag är fortfarande jätteglad om ni som svarar bemödar er om att svara på frågorna i mitt ursprungsinlägg.
Skrivet av  mossiga Kristin
Våra killar har
Våra killar, 10 och 13 år, har MSN men tyvärr vet jag inte så mycket om hur det går till. 10-åringen använder det aldrig, 13-åringen däremot chattar en del istället för att ringa kompisarna (men han gör det också).

När vi startar datorn kommer det upp ett särskilt MSN-fönster. Där loggar han in. Då kommer det upp ett meddelande hos hans kompisar (om de är inloggade på sina MSN-fönster på sina datorer) om att vår son loggat in. Sonen ser också i fönstret vilka av hans kompisar som är inloggade. Sen kan han på något sätt skicka meddelande direkt till någon kompis. Då plingar det till i kompisens dator och han kan läsa meddelandet i MSN-fönstret och svara om han vill. De skriver kortfattat med mycket förkortningar så det går väldigt fort.
Skrivet av  Ullen61
MSN är
väldigt likt chatt. Man har ett program som man loggar in i. Där har man definierat upp vilka kompisar man har i MSN-världen (eller icq, som är en annan variant av samma fenomen). (När jag definierar upp en kompis så måste kompisen acceptera mig som kompis också, så jag kan bara se de som accepterat mig som kompis. Andra ser inte min kompislista, den är personlig till skillnad från ett chattrum.)

Jag kan ställa in att jag är vid datorn, ute snabbt, inte vill bli störd, inte inloggad, ja, en massa statusar. Om jag ställt in att jag är aktiv/inloggad kan en kompis skicka ett meddelande till mig som jag snabbt svarar på. Det är alltså som chatt, men meddelandet är bara till mig. Man kan också bjuda in flera personer till att prata i samma ruta, då ser alla vad alla pratar om och det står först i varje meddelanderad vem som sagt vad. Exempel:

: Hej, hur är det med er?
: Ont i huvudet :-(
: Synd om dig, kram på dig

(Enkelt exempel, hihi)

Är jag inte inloggad kan de lämna ett meddelande som jag ser nästa gång jag loggar in. Som mail alltså. Det går mkt snabbare att snacka via MSN än via mail dock när man väl är online/inloggad samt att man har konversationen samlad på ett ställe, det är ju svårare i ett mail, speciellt om flera deltar.

Hoppas ni förstod vad jag skrivit...
Skrivet av  Sus + T
Plus att man kan spela och ...
Skicka "vykort" i icq men inte i msn (bortaget)
Hur bra som hälst sitter just nu och skriver här pratar med min dotter på MSN och min man på ICQ samt lyssnar på radio från MSN s hemsida, har även MSN Explorer och Hotmail,
OM man använder datorn för arbetet typ programering o liknade och använder många olika programvaror kan MSN ställa till problem då är ICQ att föredra.
Skrivet av  Molle
går visst att spela spel i msn..
vet inte om jag missuppfattade det du skrev men spel i msn finns visst och är inte borta. Icq tycker jag är sååå trist nu när msn är så mkt roligare och man kan göra så mkt mer i det.
Skrivet av  Åsa