Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Vad gör man när kompisen

Skrivet av M
inte FÅR titta på tv?

Ibland kommer en dagiskompis med min dotter hem när föräldrarna slutar sent. Vi har bestämt så för dom är riktigt bra kompisar, och leker väldigt bra ihop.
Men ofta blir de lite trötta och vill de gärna ta det lugnt, och då är tv:n ett bra alternativ tycker jag.
Dom brukar få se nån gullig liten film som inte är för lång.
Så häromdagen ringde mamman mig och förklarade bestämt att hennes dotter minsann inte få se på tv borta. Hon får bara se bólibompa o då är dom med henne.

Ska jag verkligen gå med på det. Det är ju faktiskt dom som frågat om vi kan ta hem deras dotter två dagar i veckan. Då är hon hos oss 15-17:30 ungefär. Och ibland vill tjejerna se på tv. Jag tycker inte det är fel.
Svar på tråden: Vad gör man när kompisen

Ni bestämmer hos er

Skrivet av  Ullen61
Jag tycker att det är ni som bestämmer hos er. Vill de att deras dotter ska få vara hos er är det på era villkor, annars får de lösa det på annat sätt. Men det kan ju vara bra att försöka komma överens. Förklara att du inte låter dem titta i flera timmar, och bara på särskilt utvalda program. Om de fortfarande inte tycker att det är okej får de hämta dottern själva på dagis.

Vi har haft problem med att våra söner springer till kompisar för att spela dator eller se på TV när vi har "avstängda timmar" hos oss. Det är i och för sig mer socialt än när de sitter för sig själva här hemma, men det vore ju bra om de rörde lite på sig också. Vissa föräldrar vet jag inte vill ha några regler kring detta för sina barn, och går våra barn dit är det inte mycket att göra åt. Andra föräldrar vill också begränsa dator- och TV-tittandet och de föräldrarna ringer vi till ibland och kommer överens om gemensamt dator- och TV-stopp några timmar per dag. Jättebra!
 

det kan ju vara väldigt viktigt för dem..

Skrivet av  sisla
Ett exempel: Om det gällde att flickan bara åt vegetarisk kost, för att föräldrarna valt en sådan livsstil skulle du ju inte tycka att "men när hon är hos oss så får hon faktiskt lov att äta köttbullar, för det gör vi".
Försök hitta nån bra kompromiss, fråga om det är nåt särskilt med tv det är de värjer sig mot.. och hur de skulle vilja lösa det. Om de är väldigt bestämda tycker jag att du kan försöka hitta andra lugna aktivteter (med förslag från de andra föräldrarna?) åt flickorna, tex lyssna på sagoband el liknande.
 

Bra ideér

Skrivet av  M
Alltså, det är ju inte så att de ser på tv varje gång de är hos oss, ofta är de ju ute, eller så leker de så mycket att plötsligt är tiden slut.
Men ibland när vädret är dåligt, eller det varit en tröttande dag på dagis så vill dom se.

 

Jag tycker...

Skrivet av  Mamma till 2
att 2,5 timma som det handlar om är ju inte speciellt lång tid egentligen...om barnen blir trötta och dom får sitta och se på tv så blir dom ju oftast ännu tröttare...kan inte du tex spela spel eller sitta och leka lugna lekar med dom på golvet en stund i stället i så fall?

Jag kan förstå föräldrarna för jag tycker med att det tittat för mycket på tv idag och vill själv helst inte heller att mina barn sitter framför tvn mitt på dagen, det är i undatag om det är riktigt dåligt väder som vi kan se en film eller om dom är sjuka men annars kör vi med på att se på boolibompa här.

Sen är det ju även så att DU har ju själv valt att säga ja....man har ju alltid ett eget val att göra och vill man inte så får man faktiskt säga nej!

Jag tycker att man får respektera sina barns kompisars föräldrars (det blev långt*ler*) regler lite granna med, jag har ett barn som är skolbarn nu och jag hoppas att hans kompisars föräldrar respekterar det som jag säger att jag tex vill inte att han sitter hos en kompis och spelar data i 3 timmar...det handlar ju om att respektera varann och de i sin omgivning tycker jag.

Men som sagt om du inte tycker att du kan gå med på det som dom vill så säg det istället och säg nej till att ta med barnet hem till dig!
Ärlighet varar längst och man mår bäst av det själv!

Lycka till och hoppas det löser sig så det känns bra

 

Inte villkora

Skrivet av  Tonårsmorsa till 3
Jag tycker inte jag kan villkora vad som ska gälla för mina barn när de är hos kompisar. Det är ju helt befängt! (Nu pratar vi inte om allergier etc - detär en helt annan sak)
Hemma hos oss bestämmer jag, och maken, hos kompisar bestämmer deras föräldrar. Om jag inte vill att mina barn ska titta på TV/sitta framför datorn eller vad det nu kan vara, så kan jag ju inte släppa iväg dem till kompisar. Då får de ta hem kompisar så jag har full kontroll över vad de gör.
Jag litar på att andra föräldrar har gott omdöme och att mina barn är i goda händer hos dem - annars får de inte gå dit.
Nä, fy för att bestämma hur andra ska göra hemma hos sig!
 

Jag tycker att man kan kompromissa

Skrivet av  Emma
Ni är bägge föräldrar till barn, de ska vara tillsammans så kompsomissa.
Bestäm något som är ok att de ser på. Eller att de lyssnar på band eller så.
Som Sisla skrev tycker jag alltså:)