Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hemska barnprogram!

Skrivet av Penny Lane
Tycker verkligen att barnprogrammmen bara blir sämre och sämre. Tycker de var mkt mer idylliska när jag var liten (född 82). Nu är de flesta så våldsamma, skulle aldrig låta min son se morgonprogrammen på ex 3an o 5an. De är SÅ våldsamma. Det är något med nå snurror (blades???) som verkar va en enda lång reklamfilm och så visar de ju simpsons som barnprogram på trean, är det bara jag som inte tycker det är lämpligt?
Vad kommer ni ihåg för bra barnprogram som gick förr i tiden?
Svar på tråden: Hemska barnprogram!

Instämmer...

Skrivet av  Plåstret
...det finns inga bra barnprogram längre. Det enda jag kunde komma på som jag tyckte var bra är Barnjournalen, fast den är för större barn. Fem myror är fler än fyra elefanter fanns ju också.
 

Nja, jag vet inte om jag tycker

Skrivet av  Mamma Erik
Bayblade är så våldsam, dessutom är det en bra leksak, när det var populärt här så kunde ungarna leka i timmar med denna snurra och de var oerhört kreativa med att hitta nya trick, trimma dom och så.
Jag var själv totalt ointresserad av barnprogram, det skulle vara Scooby Doo då, därför jag tyckte de alltid var så mesiga och så tillrättavisande
 

Håller med!

Skrivet av  Mia
Gillar inte alls varken 3:ans eller 5:ans s.k barnprogram. Inte är det för småbarn i alla fall.
Dessutom är de otroligt dåligt tecknade. Det vi tittar på är Bolibompa, det är helt okej för det mesta och vår dotter gillar det.
 

Vi kör Barnkanalen på morgonen

Skrivet av  Jag
Känns som det tittas alldeles på tok för mycket på tv, men det är i alla fall en av de bättre kanalerna.
Cartoon network får jag nästan utslag av......
 

Varför ser barnen TV

Skrivet av  Mella
på morgonen? Tycker som ni att barnprogrammen är usla på morgonen. Ett tag ville vår dotter se Nickelodeon på morgonen men det gick bara bra i en vecka. Dels var det samma skit hela tiden, och dels upptäckte vi att det inte var positivt för oss att ha henne framför tv:n på vardagsmornarna. Hon blev jättesur när det var frukostdags, o man fick slita henne från tv:n. Nä, på helgerna får hon se bollis-programmen. Och på vardagarna ser vi helst att hon leker på morgonen istället för att se.
 

Jag var jätteglad

Skrivet av  Anette
när vi flyttade och slapp 3 och 5. Nu har vi bara 1,2 och 4, det tillsammans med video räcker gott.
 

Hehe, kommer iåhg en massa bra program från förr

Skrivet av  Tess
Kroppen - speciellt avsnittet där han visar hur en köttbulle åker genom kroppen

Fablernas värld
Från A till Ö
Hajk
Urcellen Ellen
Kalles klätterträd
Vilse i pannkakan (har väl skrämt en hel generation...)
Solstollarna
Pellepennan & Suddagumman
Tummen
Paddington
Beppes sagostund (fäääärdig)
Farbror Frippes skafferi
Clownen Manne

Oj, vad nostalgisk jag blir när jag tänker tillbaka på alla de barnprogram jag sett i mina dar.... =)
 

IHÅG ska det ju stå! IMT

Skrivet av  Tess
 

Ja du!

Skrivet av  Penny Lane
Det var tider! Barnprogrammen var så "magiska" på nåt vis. Trolltider, teskedsgumman, fragglarna mfl, kan hålla på i evigheter om det här! Men visst var det mysigt då!
 

Ack ja... Det var tider...

Skrivet av  Lisa
Tycker dessutom att julkalendern var bättre förr... Jag älskade den där kalendern med stjärnbilderna, hjältar och monster på himlavalvet hette den väl, med Johannes Brost...

Staffan Westerberg kan väl diskuteras, men det gick ner det också!

P:S Jag är född 74

MVH Lisa
 

Åhh

Skrivet av  Peny Lane
Det programmet älskade jag med det var så mysigt och spännande!
 

Beppes godnattstund

Skrivet av  K-ina
Jag mindes Beppes godnattstund som ett jättebraprogram från det jag var liten. Hittade en video med Beppe på biblioteket och lånade genast hem den. Förväntansfulla satte sig jag och 3-åringen framför tv:n, hon satt där en mycket liten stund och gick sedan iväg och gjorde annat - var helt ointresserad. Jag försökte locka och pocka henne tillbaka "men det här är ju jättebra, mamma såg det när jag var liten...". Men sedan tittade jag ordentligt på filmen och SÅ DÅLIGT!! Vilket uselt tv-program! Det fanns inte så mycket att jämföra med då - och allt var inte bättre förr.
 

Född typ mitten av 70 talet eller? *s*

Skrivet av  Hella
Jag är född 74 och minna ALLA programmen!
*nostalgi*
 

Håller med

Skrivet av  LK
Jag gillar inte heller de våldsamma barnprogrammen, vad hände med Scooby Doo, Jetsons, Familjen Flinta och de där härliga serierna som visades förr i tiden? T.o.m jag som mamma tyckte då att det var underhållande att titta på tv med mina barn. Nu har vi faktiskt beställt många gamla barnprogram som finns utgivna på DVD. Minstingarna är betydligt mer roade av dom. Min 8-åring tittar gärna på James Bond Junior, men så värst våldsamt tycker jag inte det är, dessutom är det ett välgjort program och bra tecknat.
 

Scooby Doo

Skrivet av  ~Linda~
Jetsons och Familjen Flinta går på Cartoon Network, visserligen lite senare. Kolla en tvtablå! :-)
 

Jag

Skrivet av  ~Linda~
känner igen de flesta program som Tess räknade upp här ovanför *pekar* & jag minns att mina föräldrar inte gillade många av dom ;-) När jag var liten (född 1978) kom ju också den magiska *videon* som min 4 år äldre bror lärde mig att programmera & använda :-) Vi kollade på många förbjudna grejer med hjälp av den...

Enligt mig är det viktigaste gällande tv-tittande att barnen vet skillnaden på film/serie & verklighet. Är barnet tillräckligt moget att förstå/hinna med vad som visas eller sitter h*n & blir matad med osorterbara intryck? På helger brukar vi titta på nån film tillsammans & göra popcorn, jag tror att det är viktigt att ha lite pejl på vad dom tittar på & prata om det.

Vi har nyss fått Cartoon Network & Disney Channel, men tittar inte på alla grejer: vår 5-åring är förtjust i Powerpuffpinglorna (går också på 3:n - de enda tjejer han gillar förutom mej ;-) & Timon&Pumba, Aladdin & Buzz Lightyear på Disney. Sen finns det ju flera våldsamma serier som han också finner ganska meningslösa & sällan tittar på. Bolibompa brukar han inte alls vara intresserad av, tycker att det är tråkigt. Själv tycker jag att dom "duttar" så mycket i Bolibompa "nuuuu ska det bli ffiiiilm!"

Visst är det reklam på dessa kanaler, men då lär man ju barnet vad det är för något :-)
 

Artiklar från Familjeliv