Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

varför data så tidigt?

Skrivet av signhild
Jag undrar varför många absolut vill ha sina barn framför datan så tidigt?
Var bla annat på ett barnkalas en gång och där var det två barn, töser på just fyllda tre somhellre satte sig framför datan än lekte med de andra barnen, och hade kul.
Jag tycker att det är för tidigt att sitta framför datan när man är knappt tre...
Vi hade ingen dator förräns för snart ett år sen och då hade vår äldsta dotter sgs aldrig suttit vid en dator, men nu är hon ikapp kompisens barn som suttit vid datan sen hon var 21/2. De är nu båda 6 år.
De hinner ju för sjutton sitta vid denna dumburk...
(se bara på mej...)
Kan ju tillägga att hon kanske sitter max 1/2 tim / 2 veckor...
Men alla e vi ju olika
Svar på tråden: varför data så tidigt?

Jag håller med!!!

Skrivet av  Pojkmamma
Vad skönt att det finns fler som inte låter sina barn se på TV och video jämt eller sitta framför en dator! Jag tycker för det mesta när man berättar att vi inte låter våra barn se på TV/video eller att vi inte har dator, att vi anses som så oerhört provocerande! Jag tror att barn mår bäst av att vara ifrån "dumburkar" så länge som möjligt, tids nog lär de sig ändå, men som sagt, de behöver ju inte välja en dator fram för kompisar när de är 2, 3, 4 eller 5! Det är horribelt!
 

Men kan inte

Skrivet av  Ulrikah
lite av varje vara bäst ?
Datorn är ju inte bara spel, det finns en hel del som är både pedagogiskt och stimulerande. Vad är det för fel att lära sig läsa och räkna på datorn ?

Vara ute och leka med kompisar är ju naturligtvis bra. Men det ena behöver ju inte utesluta det andra !
 

Vad är det för fel på papper och penna?

Skrivet av  Pojkmamma
Varför måste 3-4-åringar lära sig räkna och skriva med datorns hjälp? Om de visar intresse, kan man väl sitta och "traggla" med papper och penna lika gärna?
Vi har bokstäver som magneter på kylskåpet, de har min 4-åring jättekul med!
Jag tror visst att barn kan lära sig mycket av datorn, men måste de göra de när de är "riktigt små"?
 

Vad är det för fel på papper och penna?

Skrivet av  Pojkmamma
Varför måste 3-4-åringar lära sig räkna och skriva med datorns hjälp? Om de visar intresse, kan man väl sitta och "traggla" med papper och penna lika gärna?
Vi har bokstäver som magneter på kylskåpet, de har min 4-åring jättekul med!
Jag tror visst att barn kan lära sig mycket av datorn, men måste de göra de när de är "riktigt små"?
 

Nej !

Skrivet av  Ulrikah
Dom _måste_ inte sitta framför datorn när dom är så små ! Men jag kan inte se något fel i det om det inte blir så dom alltid sitter där.

Om mina ungar tycker det är roligare att det hoppar fram en rolig gubbe varje gång dom räknar rätt än att sitta med papper och penna så får dom gladeligen sitta där en stund !

Jag skulle inte acceptera att det blir datorn hela tiden istället för pulkbacken i friska luften. Men nog hinner man med båda delarna.
 

Dumburkar eller inte beror på användare/tittare

Skrivet av  Doc_s
Datorer blir mer och mer en del av vårt dagliga liv. TV´s utbud (repriser?) större och större. Man måste se till att använda maskinerna och inte tvärtom. Genom att "hålla borta barnen från dumburkarna" gör man dem knappast nån tjänst. SVT gör faktiskt utbildande program för den del av TVavgiften de får. I skolan kommer de att använda datorer för att skriva hemuppgifter,söka information. Inget fel på papper och penna men man kan vara kreativ på datorn också.
En enkel tumregel är väl att så länge det inte inverkar på det sociala och rörliga livet har de knappast ont av att nyttja tekniken.
 

Bra svar

Skrivet av  sryhrf
Så rätt, så rätt
 

Dubbelt.

Skrivet av  Ulrica
Hej!

Mina barn har fått sitta vid datorn ganska tidigt och visst satt de en hel del i början (nyhetens behag) men numera blir det inte alls så ofta. När de är ensamma och har långtråkigt mest. DÄREMOT så får grannens 6-åring bara sitta en halvtimme åt gången och bara vissa dagar, när HAN kommer till oss så tjatar han konstant om att få sitta vid datorn!!

Det är säkert olika på barn men för mina har det funkat jättebra att låta dem "spela sig less".
 

Samma här..

Skrivet av  Bian
Här sitter min inte ännu fyllda treåring och spelar de enklare spelen. Hon ritar med det enkla paint mm. Men det är inte långa stunder som hon sitter där. Nog är riktig lek det roligaste hon vet.
Jag tror att förbud och vissa tv- timmar bara gör det hela roligare och mer spännande.
Sen, om de har kompisar så anser jag inte att de ska sitta vid datorn, utan leka med varandra

Sist men inte minst så är det upp till var och en som förälder att bestämma hur man ska göra detta med dator och barn
 

Varför inte?

Skrivet av  H
Vad är det som säger att de inte hade lika kul framför datorn som lekande fåniga "kalas-lekar".
 

Är du en datanörd, eller?

Skrivet av  
Som inte kan umgås med folk om ni inte sitter framför datorn. Visst har barnen kul med datorn, men att bara spela dataspel är kreativtlöst och tyder på dålig fantasi. Plus att barnen blir tjocka av att bara sitta framför datorn och inte röra på sig. "Leka fåniga kalas-lekar"? Lille vän, barn leker inte lekar de inte tycker är roliga, då vägrar de vara med. Så enkelt är det. Om alla barn bara satt framför datorn skulle vi snart få ett samhälle bestående av asociala datanördar som inte kan umgås med andra människor på ett normalt sätt.
 

jamen herre...

Skrivet av  jetta
guuud, visst är det bra att barn lär sig med data eftersom mycket börjar bli datoriserat i dagens läge, MEN med måtta.

På barnkalas tycker JAG att barnen INTE ska sitta framför datorn, då kan man lika gärna va hemma från kalaset om man ska sitta vid datorn.

Min dotter började sitta vid datorn för ca ett år sen och är nu haj på mycket, men hon sitter max tot 2 tim per vecka om ens det. Det tycker vi är alldeles tillräckligt!
Minsta har prövat en gång att spela memory och Pixelina men det fann hon inte så mycket nöje i.
De gillar båda mycket mer att man spelar "riktiga" spel med dem, leker med dem, busar, lagar snögubbar, måla med vattenfärger, klippa opch klistre m.m. och det är jag glad för. Jag tror nog man blir mer krativ och det är bättre för både kropp och själ att få röra på sig och använda sin egen fantasi till max!!!

Men jag tänker inte heller hindra dem!!

Fåniga kalas lekar eller vad du kallade dem tycker jag var synnerligen korkat!!! (ursäkta) men varför tror du barn tycker det är kul att gå på kalas och bla leka?!?!?!