Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Tips på lärande dataspel till 3,5åring

Skrivet av Ann med sin kille
Jag skulle vilja ha något slags spel till min 3,5åriga kille där han lär sig saker på ett roligt sätt. Han har redan lärt sig mushantering med pippi-spelet. Alla tips och ideer är mycket välkomna.
Svar på tråden: Tips på lärande dataspel till 3,5åring

Få se nu...

Skrivet av  Ira
Anki och Pytte - jättebra! Uppskattas av grannens treåring och min femåring (och åttaåring spelar det faktiskt okcså ibland).
Alfons
En del Pettson och Findus-spel kanske kan passa redan i den åldern.

Hm, kommer inte på fler just nu, hoppas andra har fler tips!
 

lite frågor

Skrivet av  Ann med sin kille
Jag undrar vad de lär sig av anki och pytte resp alfons? Vill nämligen att han lär sig saker vid datorn, leka kan han annars göra med sina leksaker tycker jag.
 

jo...

Skrivet av  Ira
det är lite lek och lär i båda. Dels är det vanliga lekdelar och sen är det lärdelar och dessa är inriktade mot att räkna i båda har jag för mig. Alfons var ett tag sedan, så jag kommer inte riktigt ihåg. I Anki och Pytte går en av sakerna ut på att man spelet igenom letar och samlar på kapsyler. Dessa kapsyler kan man sedan handla för i Ankis affär. så siffror och räkning är de lärande inslagen.

Sen är det ju lite allmän problemlösning i båda spelen på ett barns nivå precis som i väldigt många dataspel som man inte tänker på. Det är lite lätt att tro att bara för att det inte innehåller ex matte eller bokstäver så lär de sig inget utan "bara" leker. Men i många äventyrsspel är det problemlösning på ganska hög nivå som de lär sig massor på. Dessa är ju dock oftast riktade till lite äldre barn.

Hoppas du hittar något som sonen uppskattar. Ett tips är ju att kolla på biblioteket, hos oss kan man låna massor av olika spel där.



 

Ett jättetack för detta!!!

Skrivet av  Ann med sin kille
Jag uppskattar verkligen att du tog dig tid och förklara hur de olika spelen är! Vi får se vilket det blir.
 

Det var så lite så:-) *imt*

Skrivet av  Ira
.
 

Ludde och hans vänner *IMT*

Skrivet av  Jenni
.
 

Jag har också en fråga...

Skrivet av  Britta
Någon som vet om 5myror är fler än 4 elefanter är bra som Pc spel? Är tex lek och lär spelen bättre?
 

Nytt

Skrivet av  K-ina
Jag såg det spelet för första gången idag då jag och 3-åringen var på biblioteket. Vi satte oss vid en dator en stund och hon spelade det och tyckte att det var jätteskoj. Hon är för liten för vissa saker, men hon gillar bokstäver och siffror och så är det en massa andra saker man kan göra - där man lär sig färg och form osv.
De har tydligen det spelet på hennes dagis också och där är det jättepoppis.
 

Artiklar från Familjeliv