Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Barns dataspelande

Skrivet av Monica
Är det någon mer än jag som har barn (8 och 10 år) som bara vill sitta framför datorn och spela spel el spela TV-spel. Jag är så trött på det. Leka vill de inte el vara ute, utan det är bara spel som gäller. Likadant är det när de har kompisar här el är hemma hos kompisar. Det blir för mycket bara, timmar i sträck. Hur ska man stoppa det?
Svar på tråden: Barns dataspelande

likadant här

Skrivet av  gloria
fast det har det varit i perioder. Ett tag försökte vi bestämma vissa tider men nu har vi låtit dem hålla på tills de tröttnar. Och det gör de oftast. Och då blir det roligare att vara ute eller leka annat. Fast ibland är vi tvugna att säga stopp. I allafall när det har gått flera timmar, en halv dag eller något sådant. Då får de spara och stänga av, det är ju faktiskt möjligt på de där spelen. Jag tror nog att de ändå mår bra av att begränsa spelandet i tid. Spelen stressar dem och jag tror att de bara bygger upp en massa stress som de inte blir av med fysiskt.
 

Jag tror inte på fri tillgång

Skrivet av  MK
Det är otroligt individuellt men det finns barn som aldrig tröttnar på att sitta och spela diverse spel. Jag tror att vi vuxna måste sätta gränser omkring det här. Det är viktigt att barn leker och använder sin fantasi. Den sociala biten är viktig. Dataspelande får inte ersätta barnets lekande. Barnen känner så småningom att de inte kan komma på vad de ska leka och datorn blir räddningen. Att vara ute är också viktigt där tränar man motorik och framförallt får de luft.

Jag kände själv att det var skönt när barnen satt vid datorn för det blev inga konflikter osv. Efter ett tag insåg jag dock att de blev sämre på den vanliga leken. Det är ju ändå med leken som man utvecklar många bitar. Datorn är också bra men i begränsade portioner.

Kram
 

Under julen

Skrivet av  UlLi
hade vi 1timme ute = en timme vid datorn eller playstation
första dagana satt barnen där jämt (när dom inte var ute då) efter ett par dagar så var de inte lika kul å nu blir de knappt 30min per dag

Jag tvingade även ut sonens kompisar å fler föräldrar följde mitt exempel

vardagar har vi så att han får spela 2timmar totalt på veckan oavset om han är hos en kompis eller hemma (han är väldigt ärlig om spelandet)
på helgen är det 1 timme ute=en timme vid datorn men max 2 timmar per dag.

 

Så här har vi gjort...

Skrivet av  Carina
Vi blev trötta på att våra fyra äldsta pojkar jämt satt o spelade. Dom är 14, 10, 9 o 6 år. Vi införde tidsbegränsning. 1 timme var i veckan, varsin dag o dom kan inte "spara" dagarna till en annan vecka. Under sommaren stoppade vi undan tv-spelet helt o det funkade faktiskt. (har inte haft dator förrän i höstas). Det är skönt att slippa allt bråk om vems tur det är att spela.