Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

HJÄLP MIG!!!!!!!!

Skrivet av mamma med tv beroende tvååring
Hur får jag min tvååring att titta mindre på tv?
hela hennes liv kretsar kring tv:n.
jag försöker att hålla henne borta på dagarna men det blir så mycket bråk ,jag brukar försöka läsa lite för henne och säger åt henne att leka med sina leksaker i sitt rum men hon blir bara arg och hysterisk så efter mycket gap och skrik så åker tv:n på ändå bara för att det är lugnast så =0(
är det någon som har något förslag på vad man kan göra?
det är som ett beroende för henne.
tacksam för svar
mvh
en mamma som inte vill att tv:n ska vara livet för sin tvååring
Svar på tråden: HJÄLP MIG!!!!!!!!

Så hade vi det också..

Skrivet av  Linns mamma
Allt kretsade kring teven,hon skulle gladeligen ha suttit hela sin vakna tid framför teven från 2-4 års ålder. När det blev för mycket drog jag helt enkelt ur stöpseln och visade att "teven var sönder!" Idag är hon 6 år och går inte att lura mer,men tevetittandet(beroendet) har minskat betydligt.Hon ser väldigt sällan på video utan mestadels Bolibompa morgon och kväll.
 

vi har börjat att sätta hårt mot hårt nu =0) imt

Skrivet av  mamma med tv beroende tvååring
.
 

Undring!

Skrivet av  Mimsan
Anser du på fullt allvar att en 2-åring är kapabel att själv bestämma att hon skall titta på TV? Resultatet av att du efter skrik och gnäll sätter på TV, visar ju henne att du går att övertala? Säg Nej, och låt henne gnälla och skrika - hon slutar väl när hon ser att du inte ger efter. Och att "finta" med något annat just då tycker jag är fel. Det kanske är så att det är ganska bekvämt att hon sitter framför TV:n?
 

Nej det är absolut INTE för att det är bekvämt för mig

Skrivet av  mamma med tv beroende tvååring
hon sätter på tv:n själv som oftast.
nu har vi börjat med att hon inte får se på tv mer än två-tre timmar per dag och det tycker jag är ett stort steg för oss.
det blir veldigt mycket bråk och skrik men jag har insett att det inte kommer att bli bättre om jag inte sätter hårt mot hårt.
jag förstår inte varför du säger att vi säkert tycker att det är bekvämt hadde jag tyckt det så hadde jag väl aldrig skrivit ett inlägg där jag vill ha hjälp så att hon inte tittar så mycket på tv.
Tänk läs och tänk först skriv sen.
MVH /mamman som kämmpar mot sin dotters tv beroende.
 

Hej igen

Skrivet av  Mimsan
Jag la fram det som en fråga, jag kan ju inte avgöra om du tycker att det är bekvämt eller inte. Jag tycker bara att det är tragiskt att en tvååring kan bli tv-beroende. Det finns ju tydligen fler föräldrar med det här problemet. Hoppas att det löser sig.
 

Hej ,det börjar bli lite bättre men mycket gap och skrik blir det=0) imt

Skrivet av  mamma med tv beroende tvååring
.
 

En liten idée jag har...

Skrivet av  cleo, också tv-beroende
men som jag inte provat själv ska jag väl tillägga. Låt henne titta på tv (inta gärna en lagom positiv hållning) under tiden som du gör något riktigt roligt, något som du vet att hon gillar. Påpeka sedan detta hög och tydligt t.ex. "Nu ska jag göra chokladbollar. Mmmm, vad gott det ska bli" eller nåt i den stilen. Tror du hom sitter kvar framför tv:n så mycket längre efter detta?
Du ska veta att barn kan komma i perioder när de bara vill göra samma sak hela tiden. Min 3-åring vill för tillfället bara titta på en av sina videofilmer och så har det varit de senaste veckorna. Det går över en dag, tro mig!
Se det positiva istället, du har en barn som kan koncentrera sig, inte illa!
 

Tack det ska jag testa =0) (IMT)

Skrivet av  mamma med tv beroende tvååring
.
 

jag fick dom att sluta titta på mycket tv..

Skrivet av  cas-mus
när jag satte på en trist kanal, med ekonomi nyheter t ex. i början satt dom o tittade, men kom sen på att det är visst roligare att leka. nu säger jag bara att det inte kommer tecknat på tv.

på vardagar får dom titta på 1 film och på helgerna får dom välja en varsin film, ibland blir det fler beronde på dagen...
men dom är inte alls beronde längre...
 

En film om dagen?

Skrivet av  TV oberoende
Det tycker jag är mycket! En normal film är ju på ungefär 1,5 timme. Och fler på helgerna! Nä, här är det bollibompa som gäller på vardagarna och möjligen något mer på helgen. Och redan det är för mycket...
 

10 månader!

Skrivet av  Madeleine
Vi då - vår son brukade när han var TIO MÅNADER kravla iväg till soffbordet, ta fjärrkontrollen, kravla upp i soffan, sätta sig bekvämt till rätta, och sätta på TV:n! Vi visste inte riktigt om vi skulle vara stolta över att han KUNDE göra detta så medvetet, eller tycka att det var beklämmande med en så liten TV-tittare! Gud ske lov så har han alldeles på egen hand hittat andra intressen nu vid ett års ålder!
 

Nu ska vi se

Skrivet av  mjons
Jag måste bara få säga att jag förstår att du tycker det är jobbigt. Jag har tre barn på 10,9 och 5 år och har haft samma problem. Jag vill inte att du tar illa upp men det är ju faktiskt en fråga om att sätta gränser. När du anser att det räcker med tv tittande så måste du stå på dig, det kommer vara jobbigt ett tag men jag lovar att om du är konsekvent och inte ger dig så lugnar din dotter ner sig. Kanske inte första kvällen, men tids nog gör hon det. Tänk vilka krav hon kan få igenom som äldre och smartare om du inte kan bestämma när hon är två år. Det finns en jättebra bok av Bengt Grandelius "Att sätta gränser" läs den!
 

Artiklar från Familjeliv