Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hur mycket TV-tittande?

Skrivet av Kickan
Min son är snart tre år gammal och han gillar som
de flesta barn att se på TV och filmer. Nu tittar
han på "Landet för längesedan" om och om igen för
en tid sedan var det Nalle Puh som gällde. Och så
ser han Bollibompa. Men nu till min undran, vad
tycker ni? Hur mycket kan man begränsa TV-tittandet?
Jag vill alltså kunna begränsa det. För egentligen
så tycker jag att Tv är passiviserande i väldigt
många fall både för vuxna och för barn. Så vad tycker
Ni hur mycket eller hur lite tycker ni att en 3-åring
kan se på TV eller kanske inte alls???
Svar på tråden: Hur mycket TV-tittande?

Min son tittar...

Skrivet av  SL
i princip inte mer än på max 1 film eller en stund vid datorn/dag förutom Bollibompa.

Är han däremot sjuk så får han se hur mycket film som helst bara för att hålla honom någorlunda lugn.

Vi har ofta använt argumentet att han får titta först efter mellanmålet vilket ofta är den tiden då det ändå mörknar så här på vintern. Jag måste erkänna att det på sistone inte behövt styras upp något särskilt för att det inte ska bli för mycket "skärm" tittande. Han har klarat det ändå.

Men det fanns en tid när han tjatade mer om att titta på film men det är nog ett par år sedan. Han är 6 nu så det kan nog mycket möjligt ha varit i just 3-4 års åldern.

Hoppas detta kan ge lite stöd.
 

2-3 timmar på vardagarna

Skrivet av  J
Mina pojkar - 4 och 6 år gammla - tittar 1 timme på morgonen, ibland en film då den store kommit hem från "nollan" (men det är inte alltid det händer) och sedan Bolibompa på kvällen.
Helger blir det kanske 2 timmar på morgonen, garanterat 1 film på dagen och "Nu är det nu" med efterföljande Disney på kvällen.
 

Det tycker jag låter mycket.

Skrivet av  UO
.
 

Sitter de vid datorn och/eller vid tv-spelet också?

Skrivet av  UO
.
 

bolibompa och...

Skrivet av  signhild
ev, en liten stund framför datorn, då helst med nåt lärorikt spel förståss.
Är vi hemma för att nån är sjuk kan de få titta på nåt på tv kanske 1 timme till, för att fördriva tiden lite till förutom sagor, moddande, sova, rita och tja ni vet...
Jag försöker hålla någorlunda hårt både för 7åringen och 3åringen att HELST inte se mer än Bollibompa.
7 åringen vill förståss ibland se tex Fångarna på fortet, småstjärnorna och sånt, och ibland får hon.

Helst vill man ju att de kan hitta på annat än sitta framför tv;n eller datan.
Att hitta på saker själv är ju bättre än att sitta passiv och bara ta emot en massa intryck...
 

Så lite som möjligt!

Skrivet av  Pojkmamma
Hej! Jag låter mina pojkar, 2 och 4 år, se så LITE som möjligt på tv. Max 30 min Bolibompa per dag. ALDRIG tv på morgonen. När de (gäller ju främst den nyblivne 4-åringen) är sjuka får de se en videofilm, men inte annars. Dator har vi inte skaffat hem, tycker inte så små barn behöver leka med en dator. Det finns så mycket annat barn kan göra, pussla, läsa, rita, leka! Tycker tv/dator/video är av ondo/passiviserande, men är rätt ensam om den uppfattningen verkar det som! Tyvärr!
 

Hellre dator än TV!

Skrivet av  Annie
Det finns ju så många olika sätt att använda en dator på. Visst kan det bli passivt och stereotypt men många spel är ju både kul och lärorika! Många kan man spela tillsammans och hela familjen kan vara med och samlas runt datorn. Vad är det för skillnad mellan att kasta en tärning vid soffbordet och sitta tillsammans vid datorn? Hemma gör vi bådadera och tycker det är kul vilket som. Dessutom tycker jag att barnen ska ha rätt att varva ner efter en lång dag på dagis eller i skolan och då är det väl lika okej att spela dataspel som att läsa tidningen eller sätta sig vid TV:n som vi vuxna kanske gör.
Det är dags att fatta vad en dator är! Ett redskap som man kan använda till oerhört mycket. Man väljer själv om det ska vara till nytta eller nöje eller både och. För vår del har den varit livsnödvändig i vårt sökande efter information om vår sons funktionshinder(autism) och en värdefull hjälp i arbetet med att öka kontakten mellan oss och honom. Han har ju dessutom lärt sig mycket av de pedagogiska spelen. Ibland spelar vi onyttiga men roliga spel som tex bilspel och tävlar med varandra.
Jag är glad över att ha ett så bra redskap som datorn. Det är bara att välja vad man vill göra med den!
 

2-3 filmer varje dag +

Skrivet av  ulrikaP
bolibompa och simpsons på ZTV, helgerna går filmer om vartannat och vid dåligt väder kan det bli 6-7 filmer, just nu är det Turles som gäller. Lördagarna blir det givetvis morgonbolibompa och kvällen det vanliga plus disneydags. Vardagar blir det Nisse innan dagis i ca en halvtimme. Min son är 4 år och har ett otroligt ordföråd och hans fantasi spränger alla gränser. Han har lärt sig otroligt mycket av att titta på TV och Video.
De enda egentliga regler vi har är:

* TV-program går ALLTID före videofilmer
* Ingen film på morgonen innan dagis
* Ev tv vid maten på villkor att han ätit ca hälften av sin portion

 

Hur mår din pojke egentligen????

Skrivet av  SL
Om han sitter så passiv större delen av sin fritid så kan man ju undra hur hans hälsa är och kommer att vara?

Min pojke tittar inte mer en jag skrivit tidigare under detta inlägg.(läs ovan) Men han har i alla fall ett väldigt stort ordförråd, som han troligtvis fått av att vi pratar väldigt mycket med honom, använder inte enkla ord, vi läser mycket för honom.

Han ligger mycket väl till i språklekarna på 6-årsgruppen även om han är född sent på året. Fantasi har han också. Han behöver inte titta på TV 5-8 timmar om dagen för att få detta.....

Man kan ju undra vem som bestämmer hemma hos er, är det 4-åringen eller är det ni som föräldrar? Och hur mår ni egentligen när ni inte vill/orkar vara tillsammans mer med ert barn?

Visst, ni har rätt att göra som ni vill, men ibland kan man hamna i en rutin som man kanske inte kan se konsekvenserna av och då kan det vara bra att få sig en tankeställare.
 

Jag förstod att jag skulle få denna typ av reaktion...

Skrivet av  ulrikaP
därför förtydligade jag mig inte. Vår son mår jättebra och vi orkar och vill göra mycket med honom. Vi läser böcker och Bamse-tidningar för honom ett par gånger varje dag. Han lärde sig tidigt att prata, och han kan många ord och vet vad de betyder och får alltid till det i rätt sammanhang. Det jag skrev är en typisk vecka då han är ledig från dagis, är sjuk eller om jag eller hans pappa är sjuka och inte är lika alerta som vanligt.
Han är inte ett dugg passiv utan leker för fullt hela dagen från klockan 8 på morgonen och istället för att förstöra nattsömnen med middagsvila, ligger han i soffan och slappar precis som vi vuxna vill göra.
Han mår underbart bra och det gör även vi föräldrar
Tack för omsorgen!!
 

Jag tror faktiskt..

Skrivet av  SL
att sign Kickan ville ha seriösa svar, inte överdrivna och provocerande. Om den beskrivningen du gav i ditt första inlägg inte stämmer överens med verkligheten i din familj så borde du inte ha skrivit så. Det är oseriöst!

Min son får också se hur mycket film han vill när han är sjuk. Senast nu i veckan blev det 4-6 filmer 2 dagar för att han var så sjuk. Men så fort han är lite piggare så väljer han själv bort TV"n (videon) för att istället leka i sitt rum. DET tycker jag är SUNT.

Däremot får han inte se mera film bara för att jag eller min man är sjuka. Då får han faktiskt roa sig själv med sina leksaker istället. DET lockar verkligen till fantasi. Han kan blanda ihop de mest besynnerliga världar. Alla figurer är med i samma lek.(Pelle Svanslös och Maja Gräddnos, Pettson och Findus ja listan kan göras lång... Medeltid blandat med både nutid och science fiction.) Är det inte fantastiskt vad oförstörda barn kan vara?!

Visst är det bra att din pojke mår bra. Men svara seriöst nästa gång eller låt det framgå att du provocerar!
 

Film+Godis=Lördag

Skrivet av  TvåbarnsMamman
Min flicka ser så mycket som hon vill och jag försöker hindra henne :-)
Men det blir på morgonen och någon gång Bolibompa.(oftast äter vi då eller är ute)
Men hon vill hela tiden se filmer och sätter i dem själv. Vi har bråk om det varje dag. Treårstrotset!

Tycker det är lite olika från dag till dag. Är hon sjuk eller på väg att bli det parkerar jag henne framför TVn med en favoritfilm och vatten smaksatt med lättdryck (mer vatten i alltså än vanligt)
Annars hör filmer till lördagen, med godiset förstås.