Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

"icke-godis" i fiskdammen?

Skrivet av m
Vår son äter inte godis, främst därför att vi inte gör det (tycker inte dewt är gott) och att vi aldrig skulle köpa det till honom när vi nu inte äter det själva. Detta är av någon anledning väldigt kontroversiellt bland andra föräldrar, speciellt har jag märkt detta då vi varit på barnkalas inom dagisgruppen och sonen inte riktigt kan hantera det godis han får i fiskdammspåsen. Ev frukt slinker glatt ner men när bästa kompisen försökte tvångsmata honom med innehållet i en tablettask skrek han i högan sky *s*. Föräldrarna ger gärna kommentarer i stil med "jaja vänta bara, tids nog kommer han att at igen det" eller "stackars barn får han inget godis alls". Det retar mig, för jag tycker inte att vi är elaka eller hemska föräldrar, inte heller är vi fanatsiska. Äter glass och kakor, men jag inser inte att jag ska behöva gå och köpa lördagsgodis bara för att "man ska". Vi mumsar gärna på torkad frukt (så det handlar inte om socker heller, för torkad frukt är ju oerhört sött!)Nu är det i alla fall snart dags för oss att ha kalas och för att visa dessa föräldrar att det finns mycket gott som inte är köpegodis, tänkte jag slå till med värsta fiskdammspåsen *S*. Har dock lite svårt att komma på saker som passar att förpacka i påse, vår favvis fruktsallad känns ju mindre lyckad, och torkad frukt blir ju lite trist. Har någon något förslag?
Svar på tråden: "icke-godis" i fiskdammen?

Russin, kex, frukt, nån liten leksak, popcorn (imt

Skrivet av  Kerstin
.
 

Torkade bananskivor.

Skrivet av  Lena
Hälsogodis finns ju hur mycket gott som helst. Yoghurtdoppat och allt möjligt. Studsbollar är billigt och alltid kul (går ju inte att äta förstås...)Nån ovanligt frukt kan ju vara kul, t ex en passionsfrukt. Akta er för nötter bara, barn kan ju vara mycket allergiska utan att ha fått nån riktig reaktion tidigare.
 

Sånt

Skrivet av  eller?
plockgodis som är naturgodis då? det finns ju bitar som är lite fruktiga...
 

clementiner, muminkex?

Skrivet av  Fumlan
clementiner brukar barn tycka om, och kanske t ex muminkex eller liknande. en ballong med nåt kul på eller i roliga färger.
 

Tack alla!

Skrivet av  m
Har varit på semester och inte kollat in fn på länge. Bra tips är det, tack!
 

Artiklar från Familjeliv