Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

"namnfest"-istället för dop

Skrivet av sussi
jag funderar på någon annorlunda form av dop, eftersom min sambo är helt emot allt vad religion heter. är det någon som är i samma sits eller har några roliga tips på ett annorlunda "dop", helst hemma i trädgården eller nåt.....
Svar på tråden: "namnfest"-istället för dop

Loves namngivning

Skrivet av  Åsa S och Love 0323
hade vi i trädgården vid hans mormor och morfars stuga. Det är ju individuellt hur man vill ha själva cermonin, men vi, hans pappa och jag, berättade lite om hur livet förändrats sen vi blev föräldrar och vad och varför han fick just dessa namn. Vi skålade för honom och en tjej sjöng och spelade för honom. En av fastrarna hade en fin dikt. Sen åt vi lunch tillsammans och Love fick massor med presenter.
Vissa utser faddrar till sina barn och då brukar dom kanske läsa en dikt el dyl.
Läs gärna mer på http://surf.to/lovessida
Lycka till!
 

Vad firar man med en namnfest?

Skrivet av  kat
Är det att man fått papprerna från skattemyndigheten att namnet är registrerat? Eller har man en fest för festens skull?
Kan någon förklara, jag har aldrig hört talas om detta.
 

namnfest

Skrivet av  sussi
Vi kommer att ha det istället för ett traditionellt dop i kyrkan, eftersom vi inte är speciellt troende. Dock vill vi ha en "fest" med släktingar, en annan form av cermoni-dop utan de religiösa sakerna.Så ser vi och nog många andra på namnfesten.Ha det bra
Sussi
 

Love har

Skrivet av  Åsa S och Love 0323
ju ingen behållning av detta nu, men det känns bra att kunna visa honom foton och berätta vad vi gjorde istället för dop. Släkten tyckte också att det vi gjorde var lika fint som dop med den "ceremoni" vi hade. Om Love när han blir äldre känner att han vill bli döpt så finns ju den möjligheten kvar.
 

man firar ju barnets namn

Skrivet av  Linda och Tova(4 mars-00)
och samlar släkten på båda sidor som inte händer så ofta
 

Artiklar från Familjeliv