Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

5-årskalas! Vad gör man?? TIPSA GÄRNA!!

Skrivet av Arjes
Tjohej!

Snart fyller min kille 5 år och ska ha sitt första kompiskalas. Det blir två killar och två tjejer på kalaset som kommer (litet men naggandet gott *S*)

Men vad kan man hitta på för bus med ungarna?? Har man fiskedamm eller finns det nåt roligare man kan göra??

Jag tar emot alla typer av kalastips!!
Svar på tråden: 5-årskalas! Vad gör man?? TIPSA GÄRNA!!

Följande

Skrivet av  Cami bf 1/9
sidor har många bra tips:
www.kalastips.se
www.kalaspinglan.se
www.dansukker.com (välj för barn och barnkalas)
 

När min äldsta

Skrivet av  Magda
fyllde fem år hade han ett "fiskkalas" för han var/är så intresserad av det.

Vi hyrde en lokal för ett större kalas. Längs väggarna satte vi långa bitar av ritrulle (finns på IKEA) där vi ritat (han och jag) fiskar och en undervattensvärld. I taket spände jag snören och hängde urklippta teckningar av fiskar i trådar. På så vis kändes det som man var "under vattnet". Jag gjorde tårtor som såg ut som fiskar, "spättor": Skar till fenor och stjärt av färdigköpta sockerkaksbottnar och lade kring en rund tårta. Grön karamellfärg i grädden och så lade jag på små hallonbåtari rader som "fjäll". Non Stop som ögon. Hela tårtan låg på folieklädd plåt med massa små sega godisfiskar simmandes omkring ...

Andra idéer: cowboy-kalas, sjörövarkalas, fri maskerad. Skattjakt efter godispåsen är alltid populärt. Man kan skriva små lappar som de får följa runt i huset/trädgården. En vuxen kan följa med och läsa om de inte kan själva. Man kan ju, som du skriver, också fiska efter godispåsen i fiskdamm.

"Musikstopp" är en jättepopulär lek. Spela en låt på stereon eller ngt instrument. När musiken stoppar ska alla sätta sig ner. Den som blir sist ner åker ut. Den klassiska "Hela havet stormar" är liknande. Man ställer stolar med ryggen mot varann, en stol mindre än antal barn. Alla går runt till musik och när den stoppar ska man sätta sig. En blir utan stol.

Lycka till!
/Magda

 

variant på Hela havet stormar

Skrivet av  sofia
...som jag gillar. Man börjar på samma sätt som i hela havet stormar, dvs med stolar i två rader med ryggarna mot varandra. Sätt på musik och instruera barnen att röra sig i rummet medan musiken är på. Ta bort en eller ett par stolar, stäng av musiken och så ska ALLA få plats på de stolar som är kvar. Ingen åker ut men det blir ändå tävling, jättespännande att se hur det går att få plats flera stycken på bara några stolar. Alla får vara med hela tiden, man får hjälpas åt och vara påhittiga tillsammans. Se till att avbryta i tid medan det fortfarande går bra, annars kan det bli lite anitiklimax.
 

Artiklar från Familjeliv