Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

HJÄLP ...SNÄLLA!!!

Skrivet av SNÄLLA SVARA
skall ha ett litet kalas nästa Fredagkväll för 7 st klasskompisar till min son.han vill ha våffelkalas så det skall han få,inga problem..

sen är det paketöppning med den där varianten med att man skall snurra en flaska och så öppnar man dens paket som flaskan pekar på...har jag för mej?

vi bor ganska trångt även om sonen har ett eget rum så det kan inte bli frågan om att det kan "röjas" runt så mycket, vad hitta på(finns ingen utegård att hålla till på tyvärr)

hade funderingar på att låta barnen välja varsin film(VHS eller dvd) stoppa i en påse och så får ett av barnen stoppa ner handen och välja en film som de tillsammans tittar på ,har även lite godis och dryck som de kan äta på under tiden..men...

kan någon ge mej förslag på något mer eller annat förslag som jag kan ta till för att ge kalaset lite mer innehåll???Jag har inte råd i år att ha kalas utanför hemmets väggar så det får bli ett litet kalas med "bara" 6-7 st barn.

PANIK !!!!!!
Svar på tråden: HJÄLP ...SNÄLLA!!!

men

Skrivet av  jejja78
det låter väl väldigt bra tror att det blir uppskattat med film och godis!

Du kan ju även ordna ett mini disco i sonens rum massor med ballonger serpentiner och sånt och en disco lampa om du har annars kanske du känner nån som har en sån. Vi köpte våran billigt på maxi.Kanske discot kan ha nåt tema halloween närmar sig ju så kanske det skulle vara spännande för grabbar i den åldern?
Lycka till!!
Barnen blir säkert nöjda med vad du än väljer att göra.
 

Ingen panik

Skrivet av  71:an Nika
Det blir bra ska du se :)
Iden med att välja film är bra, men jag undrar om det ändå inte är bättre att du och sonen tidigare valt en film. Det kan lätt bli sura och ledsna miner om inte ens film blir vald.

En lek man kan ha att ta til om det behövs, är att man delar in barnen två och två. De får varsen toarulle och ska veva in den ena till en mumie. Det brukar uppskattas av barn i många åldrar.

Sedan undrar jag om du har ett bra våffelrecept. Annars har jag _det bästa_ receptet. Vill du ha det så säg till så ska jag leta upp det.
Jag har bjudit mina två stora barns klasskompisar på de våfflorna, och alla tycker att det är de bästa som finns :)
 

jag vill ha recept!!

Skrivet av  edvins mamma
Åååå, jag vill jättegärna ha världens bästa våffelrecept! :-)
Tack på förhand
 

Blanda

Skrivet av  71:an Nika
4 3/4 dl mjöl
1 tsk salt
2 msk socker
2 tsk bakpulver

Häll i 5 dl kallt vatten, 1 ägg och 200 gram smält smör.

Det är jordens godaste våfflor :)

 

ja och nej

Skrivet av  Snälla svara...
jag har ett recept med bl.a vishyvatten och vispad grädde i smeten men HAR FÖRLAGT DET ..

nån som har det och kan ge mej det???

 

hittade det :)

Skrivet av  No more help ;)

underbart frasiga våfflor :

en sats

2dl vishyvatten, 4dl mjöl, 3 dl vispgrädde, 75g smör

smält smöret,låt svalna.vispa grädden ordentligt häll vishyvattnet i en bunke, rör ner mjölet till en tjock smet,vänd ner den vispade grädden och häll lite i taget av det smälta smöret i smeten.blanda väl.
skall klickas ut ( ca: 1-1½ dl till en våffla)

Smeten skall vara riktigt "stampig" och klickas ut i våffeljärnet,trycket av våffeljärnets lock pressar ut smeten till en jämn våffla.Inget smörjande av järnet behlvs eftersom det är gott om smör i smeten.vishyvatten(neutral) ger frasigheten som håller betydligt längre än vanligt vatten.

Godas blir våfflorna om du låter smeten stå över natten i kylskåpet o svälla.
 

Bra med våffelkalas!

Skrivet av  Lotte
Det hade vi när sonen fyllde 6 år. Kompletterade med bullar och glass (bra om det är någon som inte gillar våfflor), och förstås grädde och sylt. Uppskattat!

7 barn borde gå bra även om ni bor lite trångt. Film lätt bra, men kanske ni ska välja den först som någon föreslog. Någon nyutkommen från videobutiken, så det inte är så stor risk att de andra sett den flera ggr?

En annan lek som man kan göra i ring är att spela musik och samtidigt skicka runt ett paket. När musiken stannar får barnet öppna paketet med en liten grej (klistermärken, tuggummipaket, chokladkaka, nyckelring?) i, sen kommer ett nytt lager paket! Skickas vidare runt, nästa får öppna (de som redan öppnat går ur ringen)osv tills alla fått öppna en gång. Superroligt, och alla tycker det är kul att få en liten present!

Vi hade 8-års kalas idag (!)och det var fullt ös med 13 barn som röjde i tre timmar!...Tack och lov har vi ett rymligt hus, men det kändes som en gympasal hade varit lagom *s*. Vi hade avbrott för fika, pilkastning och danstävling (musik, vi stannade och barnen skulle sätta sig på golvet. Den som kom sist åkte ur, tills det var en vinnare kvar på golvet!)och godispåsen fick de när de känt i "äckelburkar", tips jag tog här på denna sidan. Skönt när det är över iaf! Dröjer ett år till nästa gång...
 

Vill också ordna våffelkalas, men undrar....

Skrivet av  Tess
lånar man ihop flera våffeljärn och gräddar parallellt? Tycker det är svårt med ett järn när vi 3 i familjen ska äta våfflor.
Eller finns det andra superknep att ta til?!?
 

När en förening jag är med i...

Skrivet av  Anna E med Viktor -01 och Emma -03
...har våffelkväll så kör man 2 dubbeljärn parallellt. Man får vänta en anings, men det gör inte så mycket, och så serveras det glass, chokladsås och 2 sorters sylt till. Folk brukar vara så nöjda så.
 

Frågesport kanske

Skrivet av  Annika
Vet inte hur gamla barnen är, men när dottern hade kalas i våras (hon fyllde 9) så ville hon ha frågesport. Barnen fick tävla i lag så att ingen var ensam, sen hade jag lika många frågeomgångar som lag. När alla var klara med sin omgång skickade man vidare till nästa.

Dessa kategorier hade vi:
1. Bilder på fyra dinosaurier (laddade ner från nätet) som barnen skulle skriva namn på
2. Kärnor från fyra olika frukter (äpple, persika, melon, apelsin tror jag det var, men det finns ju massor av andra man kan använda) - barnen skulle tala om vilka frukter kärnorna kom från
3. Fyra olika kryddor/livsmedel som barnen skulle identifiera genom att lukta och ev smaka (kakao, kanel, peppar, salt)
4. Bilder (från nätet) på fyra olika växter som skulle identifieras. Man kan ta blommor, blad från träd etc från trädgården/parken också så klart!

Sist spelade jag snuttar ur fyra av dotterns favoritlåtar som barnen skulle skriva ner vad de heter och vem som sjunger dem.

Det var jättepoppis och tog nog en kvart ungefär att genomföra. Som priser fick laget som vann välja först sen fick alla likadana. Jag hittade superbilliga småleksaker på Tiimari (en krona styck tror jag) - man kan ju ha klistermärken, en godisbit eller diplom. Huvudsaken är att man får något (och att ingen blir utan).

Lycka till med kalaset!
 

Artiklar från Familjeliv