Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Behöver tips och stöd, please

Skrivet av Ann
Hejsan,

Bävar för helgen då vi skall ha sambons syskon + barn boende hemma hos oss !!!
Vi jobbar båda två och samtidigt skall man hinna städa, ordna sängplatser och fixa med middag på lördagen, frukost och lunch till söndagen.
Jag önskar att jag kunde slappna av mer och inte känna en sådan press på mig utan bara låta det bli som det blir.
Vi blir 6 vuxna och 5 barn och tänkte bjuda på Italiensk buffe\' eftersom mycket går att förbereda innan :
-Rouccola paj
-Pizza
-Pastasallad
-Mozzarella/tomatsalld
-Verdesås
-Salami och parmaskinka

Är det någon som har lite ideer och peppingtips som göra att helgen kommer att bli rolig och jag kan slappna av mer.
Kom inte med förslaget att alla skall ha med sig något så att jag inte står med allt själv för det kan inte min man med att fråga sina syskon. Han tycker att får man gäster då skall man bjuda på mat och dryck.
Svar på tråden: Behöver tips och stöd, please

kan ni inte hjälpas åt?

Skrivet av  yab
t ex skära grönsaker och sådant.
Fruktsallad är ju alltid bra- eller frukt i bitar.
Äpplepaj kan man göra i förväg.
Kan ju vara trevligt att hjälpas åt medan man skvallrar lite om vad som hänt och inte hänt.
 

Så brukar det bli här...

Skrivet av  Dina m Alice 99 & Valdemar 02
Ibland när mina föräldrar kommer upp, så hänger min ena eller andra syster med plus deras respektive. Det blir mycket folk, mycket mat!

Vi brukar då satsa på storkoksvarianten, Chili con carne med ris eller bröd, spaghetti bolognese, flygande jakob, köttgryta är fyra middagsalternativ som brukar funka jättebra, lätt att göra till många och smakar gott, funkar även för barn. Fördelen med de rätterna är också att de inte kräver så mycket förberedelse, det är lång koktid men enkla rätter att göra, inte så många moment. Gryta t.ex är ju jättelätt att göra veckan innan och frysa in. Om man tinar långsamt (gärna i kylskåp) blir det inte konstig konsistens osv.

Jag åker och storhandlar kvällen före de kommer (vi jobbar heltid båda två, det brukar vara lite stressigt precis dagen före). Vi storstädar helgen före så att det räcker med att plocka och dammsuga under veckan innan de kommer.

Lunch, om man är lite ambitiös kan man ju alltid göra paj och frysa in, vi brukar ha lngfrukost när vi har besök så då är en lättare lunch att föredra. Pastasallad och bröd t.ex.

Frukostmat, eftersom vi gillar långa och stadiga frukostar, så brukar vi köra pannkakor eller våfflor till frukost, bröd kör jag enkla varianten med rostbröd eller rågkakor från polar, och nåt grovt bröd.

Jag tycker också att jag vill bjuda på maten när jag bjuder hem, men ffa tycker jag att det är enklast så, ananrs måste man ju samordna vem som ska ha med vad och då blir det så krångligt.

Det är lätt att känna press på sig, jag tycker att det är rätt kul att ordna och dona och när vi har mycket folk här. Jag brukar satsa på att göra det enkelt, lättast så.

Lycka till, jag tycker att det låter jätteskoj!
 

Artiklar från Familjeliv