Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Min son fyller.. TIPS ÖNSKAS!

Skrivet av Jag
Hej. Min son fyller ett strax innan jul och med tanke på alla presenter till honom, julklappar (o allt annat inför jul) + min egen pappas 60-årsdag strax innan är vår ekonomi inte så rolig just då.. Har inte lust att slänga ut hur mkt pengar som helst på kalas. Men sambons släkt tycker alltid att mat måste det va.. =0( Räcker det inte med kakor o tårta, bullar på ett ettårskalas eller? Annars tips på billig, enkel gärna plockmat.. Tack!
Svar på tråden: Min son fyller.. TIPS ÖNSKAS!

Olika pajer!

Skrivet av  Milli med Joel 031128
Med en god sallad till. Då behövs dte inte lika många kakor och priset blir ungefär detsamma.
T ex:
Köttfärspaj
Lökpaj
Kycklingpaj
Tonfiskpaj
 

Jag

Skrivet av  Petra
är annars en sån som alltid bjuder på¨en massa olika matgrejjer. MEN på barnens dagar har det vart bullar, kakor & tårta! Inget mer behövs!!
Tycker INTE att du skall bjuda på nån mat om det inte är nån som åker massvis med mil & är hungriga!

Lägg kalaset mellan lunch & middag eller efter middagen!
 

baka

Skrivet av  Petra
mockarutor i långpanna= många kakor på en gång. En sockerkaka eller kanelbullar. Sen nån sort småkakor. (jag köper alltid mina) Annars ber du nån av farmor/mormo att baka nåt gott ;O)
Kanske en kladdkaka eller annanaspaj?
 

Det räcker...

Skrivet av  Anna E med Viktor -01 och Emma -03
...men om du absolut ska göra nåt litet plockmat så föreslår jag inbakade prinskorvar. Gör en enkel vetedeg (typ pizzadeg), rulla små korvar av bitar av degen och linda runt prinskorvar. Baka i ugn tills degen fått fin färg. De kan serveras kalla dagen därpå om de bara blivit nedkylda snabbt och sedan förvarats i kylskåp. Barnen brukar älska dessa korvar! :)
De vuxna kanske du kan bjuda på en god soppa med lite nybakt bröd till. (Av den deg som inte gick åt till prinskorvarna. ;)
 

tycker inte

Skrivet av  jejja78
om allla dessa krav skit i vad gästerna tycker de får väl åka till korvmojjen på vägen hem om de nu är så hungriga!!

Men det är ju vad jag skulle gjort här är ett tips på´vad man kan bjuda på: Gör en gratäng med köttfärsås (mindre vatten än vid vanlig sås)(ska vara lite simmig som när man gör tacos) emellan och riven ost på toppen billigt och gott servera med en grönsallad till och kanske korv med bröd till barnen.
 

Artiklar från Familjeliv