Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

När är Halloween?

Skrivet av Sandra
Har förut frågat på ett annat snack och fick svaret att det var förra helgen. Men det verkar som att affärer mm firar denna helg? Och till mig kom det i allafall inga spöken/ monster förra helgen.
I USA firar de väl alltid 31 okt. Men gäller samma sak i Sverige?

Är det någon som kan reda ut begreppen???
Svar på tråden: När är Halloween?

Förra helgen

Skrivet av  Maja
Även om jag i lokaltidningen idag såg att dem gör reklam för Halloween nu till helgen, vilket är fel! Hallowen var förra helgen (sön 31 okt) och Alla Helgona är denna helgen och det är INTE Halloween. Två skilda helger alltså.
 

I Sverige firar många denna helgen så är det bara

Skrivet av  Katarina
;O)
 

31/10

Skrivet av  Hjulie
Sista oktober är det Halloween.

2001 tog Svensk Handel beslutet att Halloween skulle firas sista helgen i oktober, tyvärr är det långt ifrån alla affärsidkare som gör så. Eftersom höstlovet ligger just före allhelgona så tjänar de väl mer på att tuta i folk att det är DENNA helg.

Bojkotta alla Halloween inköp efter 31/10 resp hälsa dörrknackande barn tillbaka 31/10 nästa år.
 

Men varför...

Skrivet av  ~JENN~
...skall Svensk Handel ta det beslutet om när Halloween skall vara??
Om vi köpare/firare vill fira denna helg så är det väl upp till oss!
Varför sprida ut två liknande helger på två veckor...kan ju lika väl slå ihop dom och fira både på "gammal och nytt" vis!
Det tycker jag
 

Ok...

Skrivet av  ~JENN~
....jag har nu läst att det finns folk som inte gillar att man "blandar ihop" de två helgerna för att "sorgen störs" så jag vill bara säga att jag, som nyss förlorat båda mamma och pappa m.fl. fortfarande tycker som jag skrev innan, men respekterar era andras åsikter...och därmed betackar för "mothugg".
För jag menade inte att ev. starta någon diskution med mina ord....säger till i förväg nu :-)

För det jag ville säga mest med ovanstående inlägg var i alla fall att jag inte tycker att Svensk Handel skall besluta om när, utan vi firare eller köpare.
 

Men jag håller med dig JENN

Skrivet av  Sonja
Är ju vi som "firar" som bestämmer när vi vill fira INTE handeln. Och jag har också förlorat kära men för mig spelar det ingen roll om det är Halloween denna helgen, jag kan kombinera både och. Min sorg "störs" inte alls, jag sörjer iaf oavsett Halloween och jag har kalas och är glad när det är allhelgona oavsett- för livet går vidare.
Och det visar väl bara att det INTE är så kommersiellt som alla vill få det till, för då skulle vi väl "göra" som handlarna säger ?
Nej i Sverige så har helgerna "slagits ihop" och det blir ngt nytt, och det är rätt härligt tycker jag att få vara med och skapa nya tradioner till våra barn-allt förändras även traditoner. Nu skall väl Annandag pingst tas bort för 6 juni pratas det ju om också..ändringar ändringar.
 

Om det inte är handeln som bestämmer...

Skrivet av  Hjulie
...hur kommer det sig då att Halloween börjat saluföras överallt? Inte är det p g a en enorm efterfrågan från kunderna, och jag är helt övertygad om att handeln tjänar både en och två, kanske till och med tre kronor på det hela, en förtjänst de inte hade innan Halloween (av dem) började spridas över landet...