Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Tårttips

Skrivet av Petra med Emil snart 3 år
Hej!

Tänkte ha treårskalas för min son på söndag och vill gärna ha lite tips på roliga tårtor. Jag vet att han inte är så förtjust i grädde så det får gärna vara något annat på och när jag frågar vad det ska vara på så svarar han "godis" ! Jag vet att jag sett lite skojiga tårtor i tidingar förr men inget som jag minns just nu.

Det vore skoj att göra en tårta som föreställer något tex en lastbil eller en katt eller något med Byggare Bob som är dekorerad med godis och så inte med grädde då...

Några förslag?
Svar på tråden: Tårttips

När min son fyllde

Skrivet av  Irmelin
tre år gjorde jag en enkel glasstårta i form av
tre st ½-liters-glasspaket i valfri smak + ballerinakex + non stop.

*Jag lade två paket glass på en bricka efter varandra som skulle vara lastbilen med släp.
*Det tredje glasspaketet använde jag till att skära skivor.
*En lite tjockare skiva till förarhytt och resten till flak.
*I släpet hällde jag fullt med non stops, det går givetvis att hälla i vilket favoritgodis som helst, eller varför inte maränger!
*Till hjul använde jag kexen.
Glöm inte att göra glastårtan precis innan servering då flaket har en tendens att mjukna fort annars....
Såvida du inte har en stor frys förstås. Då kan du ju göra den i förväg.

Min son var så lyrisk över tårta att han ville ha en likadan på sin fyraårsdag. Döm om min förvåning när han ett år senare sa "Mamma, jag vill ha en sån där lasbilstårta igen !"

Lycka till med kalaset ! :o)
 

Man kan göra en tårta....

Skrivet av  waWa
...av glasspaket bygga med 4 kantiga block och skära till som man vill ha med tex. en båt eller bil.
Dekorera med tex. godis, trössel, maränger, chokladsås så att man får till dörrar, fönster, hjul m.m. Kronan på verket dekorera även med små plasfigurer från Byggare Bob. Låt fantasin flöda! :o)
 

Några förslag:

Skrivet av  Ango
Dessa förslagen kommer härifrån Aff, så de är saxade rakt av (kommer dessvärre inte ihåg vem som tipsade). Har sparat dem själv för framtida bruk *ler*:

Ett tåg:

Fyrkantiga block (av tårta eller glass) på "räls" efter varandra. Hjul av Singoalla- eller Ballerinakex. Lite fantasi krävs för att göra ett fint lok. Dekorera efter intresse, kanske djurkex som kikar ut från tåget.

Raket:
Ta en bräda och klä med folie. Lägg avlånga tårt- eller glassblock efter varandra. Skär bort en triangel längst bak (så att det blir likt en ormtunga). Lägg triangeln längst fram och vips så har du en raket. Bara att dekorera!

Orm:
Baka minst två sockerkaksbottnar i rund form med hål i mitten. Dela dem i halvor (som C) och lägg dem omlott efter varandra. ~~~ Dekorera!

Fjäril:
En rund tårtbotten delas i två halvor. Byt plats på dem, så att de runda delarna nuddar vid varandra. Dekorera fjärilen! )(

Lille Skutt:
Två runda tårtbottnar.
Skär ut en form typ denna: () på båda sidor på den ena. Alltså två spetsiga ovaler. Dessa ska bli öronen, så skär bort en liten bit i slutet på dem, så att bara ena änden av ovalen är spetsig. Lägg öronen ovanför den hela runda.
Nu har du kvar en bit som ser ut som ett uppätet äpple. Lägg den under den runda, detta är nu halsen/rosetten.
Grädde och kanske lite kokos på härligheten. Ögon, nos och mun av godis.


Kramisar
 

Fin tårta

Skrivet av  Linda
http://www.arla.se/templates/Recipe.aspx?id=2789&RecipeID=1370
 

Artiklar från Familjeliv