Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Mumsig Kycklinglasagne med Keso

Skrivet av Paula bf 23/3
har precis provlagat en lasagne efter ett påhittat recept av min syster som jag tänkte bjuda på i helgen när vi får besök av en arbetskamrat till sambon..,blev jättegod!

Ingredienser:

2-3 st kycklingfiléer
1 tsk pesto
4 bitar soltorkad tomat i olja
1,5 msk paprika/zuccini i olja (fast jag hittade ingen sån i affären så jag köpte "grillad mild paprika i olja" - zeta)
250 g keso

lasagneplattor (20-minuters)

ostsås
4 dl mjölk
2 msk vetemjöl
1/2 tsk salt
1 krm svartpeppar
2 dl riven ost



--------------------------------------------------------------------------------
Gör så här:
Krydda kycklingen med salt och peppar och stek gyllenbrun. Låt svalna. Gör ostsåsen. Blanda keso med pesto, paprika/zuccini och soltorkad tomat(hackad i mindre bitar). Skär kycklingen i mindre bitar och blanda med kesoröran.
Smörj en ugnsform(ca 4-6 portioner) och häll lite av ostsåsen i botten. Täck med lasagneplattor. Fortsätt med lite ostsås och ytterligare ett lager lasagneplattor. Mer ostsås och ett lager kyckling/kesoröra. Upprepa sedan med två lager ladagneplattor och ett lager med röra tills röran är slut (jag brukar dela röran i 2 delar så att det blir: 2 lager lasagneplattor, röra, 2 lager lasagneplattor, röra, 2 lager lasagneplattor). Täck lasagnen med ostsås och strö på lite riven ost. Grädda enligt anvisningen på paketet med lasagneplattor. Njuuuuut!!!

Ostsås:
Koka upp mjölken sakta i tjockbottnad kastrull. Krydda och red såsen med mjöl (eller vit redning). Ställ av från spisplattan och rör ner den rivna osten.

--------------------------------------------------------------------------------
TIPS:
För att få en saftig lasagne så ska man ha flödigt med ostsås. Alla "lager" i lasagnen ska ha ostsås på båda sidorna - även köttfärssås/kycklingröra.

PESTO: finns att köpa i smidig Signum-tub hos Coop
SOLTORKAD TOMAT: plocka själv i delikatessen eller köp ICA´s i vitlöksolja på burk.
PAPRIKA/SUCCINI: ZETA säljer på burk. Använd efter tycke och smak...



Svar på tråden: Mumsig Kycklinglasagne med Keso
Inga svar finns

Artiklar från Familjeliv