Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Tips på lekar till 8-åringar tack snällla!!!

Skrivet av Ann
Ska ha hela klassen på kalas härhemma (18 st) och behöver nya fräscha tips på lekar som kan roa ungarna.
Suuupertacksam för svar!
Svar på tråden: Tips på lekar till 8-åringar tack snällla!!!

lektips

Skrivet av  Sus
Jag har lite idetorka just nu men en som jag kommer på är dessa...och ett boktips..
Tidningsleken
Leken finns upptecknad från Helsingborg. Deltagarna bör känna varandra till namnet.
Redskap: En hoprullad tidning
Antal deltagare: Minst 6
Så här går det till: Alla sitter i en ring på golvet (eller gräset). En deltagare står i mitten med tidningen i handen. En av de sittande börjar leken genom att säga namnet på någon annan i ringen. "Tidningsbäraren" ska då hinna rusa fram och slå denne i huvudet (eller på knäna). Den utropade kan komma undan detta genom att snabbt säga namnet på någon annan i ringen. Leken fortsätter tills "tidningsbäraren" hunnit slå någon med tidningen. De byter då plats och den som blev "slagen" blir "tidningsbärare".

Ballongleken
Varje person ska ha en ballong fastknyten runt foten eller benet.
Sen ska man försöka smälla varandras ballonger genom att kliva på dom.
Den som har kvar sin ballong sist vinner!

En bra lekbok är Leklust av Nik Dahlström
Lycka till!
 

Min son är 8

Skrivet av  solblomman
och hade disco för en vecka sen. Iofs hade vi vampyr-tema, men det som blev mest populärt eller hur jag ska uttrycka mig var att känna på saker utan att veta vad det var och självklart inte se burkarna heller. Kokt kall spegetti och skalade vindruvor var det läskigaste tyckte de, men sen hade vi torkade löv och bönor och lite annat.
 

Tack!

Skrivet av  Ann
Ska testa "känselleken" eller vad man kan kalla den. Det jobbiga är att de är så många - det tar tid om alla ska få prova på. Men det löser sig nog.
Hoppas att det går bra.
 

Artiklar från Familjeliv