Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Snögubbe tårta?

Skrivet av Katarina
Hej,

Jag tänkte göra en tårta till min dotters ettårskalas i form av en snögubbe. Kalaset är på lördag, så snabba tips mottages tacksamt! Ca 15 vuxna och 8 barn i ålder 1 - 11 år.

Jag har redan bakat två runda sockerkakor och ska baka en till, så att jag har tre cirklar, som jag tänkte anpassa i storlek och lägga "i rad". Inuti blir det nog mosade bär ett lager och vaniljkräm det andra, och vispad grädde blir ju bra som snö utanpå.

Min fråga gäller dekorationen utanpå. Vad ska jag använda till ögon, näsa, mun, ska den ha knappar kanske? Ska det sitta en hatt på huvudet tycker ni? Vad kan se ut som en morot till näsa, men som inte är en morot så att säga?

Alla ideer och förslag tas tacksamt emot - min kreativitet har tagit slut ;-)

Tack för hjälpen
Svar på tråden: Snögubbe tårta?

Godis

Skrivet av  Mamma
Svarta runda godisar typ piratpengar till knappar.
Näsa gjord av marsipan eller mandelmassa infärgad med karamellfärg. Klipp ut en hatt av tjock papp.
 

Tack for tipsent!! *imt*

Skrivet av  Katarina
..
 

såg att jag svarade exakt lika som du nästan,

Skrivet av  PruppPropp
såg inte ditt inlägg,sorry! Imt
 

hihi vilken kul idé!

Skrivet av  PruppPropp
Lakrits"bollar" finns att köpa i lösvikt,svarta och salta passar perfekt till ögon,småbarnen som inte gillar lakrits behöver ju inte äta,den har ju bara 2 ögon ändå,som morotsnäsa kan man ta orange-färgad och formad marsipan,munnen blir klar med ett hallonrems-leende! knapparna kan bestå av samma som ögonen eller bruna nonstop,hatten var klurig men ta färgad marsipan där med,eller om du har bättre egen fantasi..Lite färgglada tjocka remmar eller liknande som halsduk tyyyp..nej det var ju faktist svårt...
 

Så här blev det

Skrivet av  Katarina
Tack för era ideer!

Det blev en snögubbe med tre sockerkaksbottnar (runda i gradvis mindre storlek), med mosade bär ett lager och Marsan det andra. Ovanpå hade jag vispad grädde, sen formade jag till en trekant av en del av den överblivna sockerkakan (som jag skar bort när jag gjorde dem mindre) och strödde kakao på den trekanten och la lite "på sniskan" till hatt.

Som ögon, mun och knappar använde jag nonstop (röda för munnen, bruna för ögon och olika färger till knapparna). På den största delen skrev jag grattis osv med färdigformade chokladbokstäver. Sist men inte minst så fick ett tårt-ljus i form av siffran ett agera näsa.

Tårtan gick hem hos gästerna!
 

Artiklar från Familjeliv