Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Orolig bebis vid amning!

Skrivet av Tanja m. Paulina 24/7-02
Hjälp, vad ä\'r det som händer??? Dels så har Paulina börjat äta mindre de senaste dagarna och dels så har hon blivit så störig och orolig när hon väl ammar! Hon vill titta sig omkring (med bröstet i munnen- aj!!!), vevar med armarna ocs vrider på hela kroppen som en liten mask. Vad har det tagit åt henne, någon som vet?
Svar på tråden: Orolig bebis vid amning!

Gaser i magen kanske?

Skrivet av  Millan
Så gör min son också ibland. Och en stund senare brukar det komma en liten prutt.
 

Skulle...

Skrivet av  Agneta H
...kunna vara en s k ökningsperiod. Då behöver hon mer mjölk och försöker öka mjölkproduktionen. Barn blir lite oroliga och gnälliga då men det brukar gå över när mjölkproduktionen väl ökat. För många kommer en sådan period vid 3-måndersåldern. Amma på så ofta hon vill så ska du se att hon blir lugnare efter ett tag. Du kan prova att mjölka ur lite före amningen så att utdrivningsreflexen kommer igång innan du lägger till henne. Kanske hon blir mindre orolig då?
 

Inte ökningsperiod nu,

Skrivet av  Tanja m. Paulina 24/7-02
...tvivlar på det, hon äter ju klart MINDRE än vanligt. Antar att hon blir lite arg om jag försöker truga på för mycket, men även när hon har bestämt sig för att ta bröstet vill hon titta sig omkring och busa på alla möjliga sätt och vis. Egentligen borde inte jag vara orolig för att hon äter mindre, hon är en rund och go tjej, men man undrar ju ändå varför...
 

Då...

Skrivet av  Agneta H
...kanske det helt enkelt är så att hon börjar bli mer intresserad av omgivningen. Att hon verkar äta mindre tror jag inte är så konstigt. Hon börjar bli större och äter säkert effektivare (mer mjölk på mindre tid).
Jag tror du kan vara lugn!
 

sådan...

Skrivet av  Jösse med Sebastian 28/8
har min kille också varit nu.
Enligt min BVC-sköterska kommer det sådana här perioder som vanligtvis uppträder när barnet är runt 3 månader.
Dels kanske de inte alls vill äta så mycket som de brukar och dels inte lika ofta, sedan börjar de upptäcka världen runt sig och vill bli mätta snabbt för att kunna kolla in vad som händer runt om.
Jag fick tipset om att amma mer sällan och han har faktiskt lugnat sig. Nu när han äter är han verkligen hungrig och koncentrerar sig på det istället för omvärlden...

Om det är en sådan fas hon är inne i kommer det att ordna sig bara ni kommer i balans med varandra igen efter nån dag!
 

Artiklar från Familjeliv