Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Ont under armen, i bröstet + feber: ska jag oroa

Skrivet av Muesli, Genève, med Garice 28/5
mig ?

I förrgår och igår hade jag ont i bröstvårtan på högra bröstet, igår morse såg jag att det hade blivit ett sår så jag la på litet salva, det blev mycket bättre under dan. Inatt vaknade jag av att jag hade ont i armhålan och i den övre delen av bröstet, har fortfarande ont och dessutom feber (38,3). Ska jag oroa mig eller är det inget farligt ?

Kan tillägga att min son är 7 månader, har två små tänder som tittade fram den 20 december och är rätt så förkyld. Jag är också förkyld och har ont i lymfkörtlarna i halsen...

Tack så hemskt mycket för alla svar !
Svar på tråden: Ont under armen, i bröstet + feber: ska jag oroa

Hej!

Skrivet av  Jessica m. Frida 26/8
Usch, vad jobbigt! Stackars dig!
Jag är verkligen ingen expert, men kanske kan det vara mjölkstockning?
Fast det har blivit ett sår säger du ju, så kanske har det kommit in bakterier i bröstet.
I så fall måste du ha antibiotika.
Vet inte om det var nån hjälp, men det finns så många kunniga här, så du får säkert bättre svar.
Jag hoppas att du blir bra snart.
 

Det låter som...

Skrivet av  Kattis
..mjölkstockning. Fortsätt att amma helt fritt och ge det onda bröstet först. Var supernoga med att din son gapar stort och tar in så mycket som möjligt av bröstet i munnen.

Värm gärna bröstet före amning, t ex med en blöt varm handduk som du lägger om bröstet. Om du kommer åt, så massera bröstet lätt medan du ammar, med lätta strykningar med handflatan i riktning mot bröstvårtan.

Variera gärna amningsställning om du tycker det funkar.

Om febern stiger över 39 grader och inte sjunker inom ett dygn så sök vård, då kan du ha fått en infektion i bröstet och då behövs antibiotika. Samma gäller om febern går ner för att sedan stiga på nytt, och/eller om du har rejält ont i bröstet.

Fortsätt att amma som vanligt även om du behöver få antibiotika.

Hoppas du kryar på dig snabbt!
 

Artiklar från Familjeliv