Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Ok med Levaxin och amning?

Skrivet av Skalis
Fick ordinerat Levaxin och läkaren vet att jag ammar, men uppriktigt så vet jag inte om hon kommer "ihåg det". I Fass står det "Levaxin går över i modersmjölk men påverkar troligen inte barn som ammas. Rådgör dock med läkare vid mer än tillfälligt bruk av Levaxin under amning". Jag ska äta dem i 6 veckor, räknas det som tillfälligt eller vad? Ska naturligtvis prata ed läkaren på måndag, men tänkte att ni kanske vet råd. Tabletterna är på 25 mikrogram, alltså den lägsta dosen.
Svar på tråden: Ok med Levaxin och amning?

Jag äter Levaxin...

Skrivet av  Annika m Melvin 031117
... och det lär jag troligen få göra livet ut. Min läkare vet att jag ammar och det verkar inte vara några problem alls!
 

Vanligt

Skrivet av  Martha m Ellen 031008
Ingen fara, det är vanligt att man äter Levaxin i samband med amning. Jag gör också det med anledning av sköldkörtelrubbningar och precis som Annika så kommer jag antagligen att göra det livet ut.

 

Helt okej! Jag äter 0,15

Skrivet av  Miko
dvs den starkaste (om man inte fått ordinerat fler tabletter åt gången). Med mellanbarnet åt jag 0,20 mg (2x0,10) men det lev lite för mkt så han fick diaréer, jag låg alltså på överproduktion efter förlossningen.

Jag måste äta Levaxin (har nästan ingen sköldkörtel kvar) och om man tar terapeutisk dos så är Levaxin inte farligt för bebisen (om man skulle överdosera kan det vara det men det gör man ju inte).

Ta dina tabletter du! :-)
 

Det är ok

Skrivet av  Anso
att äta levaxin när man ammar men känner du dej orolig kan du ju be din läkare att få ta ett extra blodprov var tredje månad för att se att du ligger inom de referensvärden du ska - med andra ord vara säker på att du tar varken för lite eller för mycket.
 

Tack alla!

Skrivet av  Jala med Junia 12/8-03
Fick tag på min läkare, som för säkerhets skull skulle dubbelkolla med en kollega och se vad hon tyckte. Får svar i em om hon tycker att jag ska börja.
 

Artiklar från Familjeliv