Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

När försvinner mjölken?

Skrivet av Annika m Melvin
Efter fem månader med i princip helamning och en månad till med delamning har jag sedan 1,5 vecka tillbaka slutat amma. Det bara blev så egentligen - Melvin började plötsligt sova hela nätter och det var främst på nätterna som jag ammade... dagtid har jag successivt infört annan mat eftersom jag börjar jobba om några veckor o inte kan (eller vill fortsätta med delamning) amma då. De nätter han vaknar nu för tiden går han att få att somna om utan några som helst skrik efter bröstet. Så här enkelt trodde jag inte det skulle vara och på ett sätt känns det nästan snopet att det gick så snabbt, hade väntat mig en längre period av "avvänjning". Å andra sidan är jag glad att allt funkade så länge som det gjorde och att jag klarade av att amma så länge. Tillhör dom som inte direkt gillat att amma, men har gjort det för min sons skull.

Nu till frågan. När försvinner mjölken ur brösten? Jag pumpar ur lite grann med handen i stort sett varje dag för brösten blir lite spända då och då, särskilt det ena, och läcker till och med (det har de aldrig gjort förut). De är alltså inte sprängfyllda eller så, men det värker lite i det ena av och till och ibland läcker mjölk på natten eller som idag genom en tröja.
Svar på tråden: När försvinner mjölken?

Det är väldigt olika...

Skrivet av  Kattis
..hur lång tid det tar för den kvarvarande mjölkproduktionen att avta. Mycket beror det förstås på hur pass stor produktion du hade kvar när du slutade.

Jag skulle tro att det kan ta ett par veckor till ungefär. Under den här perioden bör du försöka mjölka ur gradvis mer och mer sällan. Mjölka bara ur om/när brösten känns spända och/eller ömma, och mjölka då bara ur lite grann, så att trycket lättar och spänningen släpper.

Om du gör detta mer och mer sällan, så tror jag att den kvarvarande mjölken bör ha tillbakabildats och tagits upp av kroppen inom ett par veckor. Sedan kommer du kanske att kunna fortsätta klämma fram lite mjölk i flera månader eller t o m år efteråt, men så länge brösten känns mjuka, inte gör ont eller läcker så är det helt normalt.