Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Nybörjarfrågor

Skrivet av Nervös
Har en liten kille på 16 dagar, han vägde precis över 4 kg när han föddes. Dygn 2 när vi lämnade BB hade han gått ner till 3,7 kg.
Vid första vägningen på BVC 5 dygn senare hade han bara gått upp 30 g (trodde då att han kanske tappat mer innan han börjat gå upp).
5 dagar senare var vi och vägde igen och då hade han bara gått upp 80 g. BVC-"tanten" tyckte det var lite lite så vi ska dit igen på måndag och väga.

Nu känner jag mig hemskt osäker!!!
Hur mycket ska dom gå upp i vikt per vecka för att det ska vara bra? Och hur mycket bör dom få i sig per mål?
Kan jag påverka mjölken på något vis med kosten, öka mängden och fetthalten eller så?

Jag har vägt honom på våran hushållsvåg och han får i sig 100 g per mål ungefär och äter varannan timme (längre imellan på natten kanske 3-4 timmar).
Jag upplever honom som jättenöjd, han sover bra och kräks lite efter amning (det har jag tolkat som att han får i sig så magen blir full). Han rapar, fiser och skiter massor och kan ligga hur nöjd som helst och bara se sig omkring, skriker nästan aldrig bara nån gång ibland när han får ny blöja (mycket mindre än vad jag hade förväntat mig :-)).

Hoppas ni kan ge en nybörjare lite lugnande kloka svar!!
Kramar/
Svar på tråden: Nybörjarfrågor

Tillägg

Skrivet av  Nervös
Han vägde 3800 g senast vi vägde (i måndags) väde honom här hemma idag med body, ny blöja och strumpor på då vägde han 4260 g. Hoppas att han passerat sin födselvikt nu när vi ska väga honom på måndag *nervös*
 

Hej!

Skrivet av  Skorpan
Det första jag vill säga är: Var lugn, det går ju bra!

Det viktiga är inte exakt vad vågen säger utan hur han verkar må. I den åldern mår de bra om de kissar ljust i 6 blöjor, gärna bajsar någon gång per dygn eller mer och framför allt själva signalerar att de vill bli ammade. Att din kille bajsar massor är ett mycket gott tecken. Mjölken kan de nämligen använda allt av, så det de bajsar ut är sådant deras kropp inte brytt sig om att ta upp, överskott helt enkelt. Bajsar de mycket så kan man därför vara lugn för att mjölken räcker.

När de blir större är det OK även om de inte bajsar på ett par veckor.

Sedan bör de uppnå sin födslovikt på 2-3 veckor, men tar det lite längre tid är det OK så länge de verkar må bra i övrigt. Sedan bör de gå upp minst 100 g i veckan i snitt, men det är inget som säger att de måste gå upp det exakt varje vecka ibland står de still och ibland går de upp mer.

Vad vågen hamnar på beror också mycket på när de senast åt, hur mycket de åt då och inte minst när de senast bajsade. En bajs kan väga 150 g och alltså kan en bajs göra att hela veckans viktuppgång inte syns på vågen. Därför ska enstaka vägningar aldrig avgöra, utan man måste titta på trenden. I ert fall är ju trenden att han ökar och att han ökade mer senast än till gången innan. Det är ju en bra trend, eller hur?

Det är alls inte ovanligt att amningen tar lite tid på sig för att verkligen komma igång. Det är tvärt om väldigt vanligt. När det lossnar brukar det märkas genom att blöjorna blir blötare och barnet går upp snabbare.

Att BVC vill träffa er snart igen är bara för att kolla att det håller i sig och kanske för att hon märkte att du blev orolig.

Vad du kan göra för mjökproduktionen är att ta det lugnt, unna dig själv att ta hand om dig och bebisen och överlåt så mycket som möjligt av allt annat till fadern eller någon annan som kan komma och hjälpa till. Ha gärna lillen i bara blöja och låt honom ligga dirrekt mot din hud. Ju mer hud mot hud desto bättre.

Försök också att fånga upp alla hans amningssignaler. De börjar ju med subtila signaler. Hackar med huvudet, söker lite fram och åter med huvudet och slickar sig om munnen, eller sticker ut tungan. Senare försöker de snutta på händerna och om inget annat funkat gnäller de och skriker till slut. Försök att erbjuda bröstet redan vid de första signalerna. Det blir antagligen lite tätare än varannan timme i alla fall i perioder under dygnet. Titta inte på klockan, utan bara på honom.

Du kan inte påverka mjölkens innehåll så värst mycket med vad du äter. Det blir bra mjölk både om man är välnärd eller om man är på svältgränsen. Det är bra om du dricker dig otörstig och äter dig mätt, men mer behövs inte och har heller ingen effekt på mjölken.

Om det är något du känner att du mår bra av så är det bra även för amningen. Även om vetenskapen inte hittat stöd för det, så upplever många att lättöl ökar mjölkmängden, eller amningsteer och en del har rapporterat bra effekt av mörkchoklad :).

Du undrade hur mycket de ska få i sig vid ett mål... För det första så börjar vi med att lägga bort ordet "mål". Det kommer från schemalaggd amning och ammar man fritt så finns inga "mål". Ammar gör man när barnet ber om det och det är inte bara hunger som gör att barnet vill ammas utan det är törst och närhetsbehov och rakt av behovet att suga som påkallar amning. Om barnet hunnit bli riktigt hungrigt kan det äta mycket, kanske 100 g som du mätt upp. Det är nästan mer än deras magar rymmer :). Men det är lika "rätt" om de bara suger i sig 5 g eller 30 g vid amningarna. Det beror på vad de ville. Längden på amningsstunden brukar heller inte avspegla hur mycket de får i sig, utan det styr barnet på andra sätt.

Jag kan tillägga att ingen av mina egna har sprängt födsloviktsgränsen förrän de närmat sig sin 3 veckors dag. De har mått fin, även om jag känner igen din oro i mina egna funderingar.

En sista sak. Se till att han gapar stort och tar ett bra tag över bröstet. Kolla bröstvårtan när han släpper. Då ska den peka ut som vanligt och inte vara sned eller platt. Skulle den vara sned eller platt så rapportera tillbaka så får du råd om hur du kan korrigera taget.

Lägg dig du i soffan eller sängen med en endast blöjförsedd kille på magen och amma så snart han vill :). Hud mot hud gör faktiskt också att an tillgodogör sig den mjölk han får i sig bättre. Det gäller all tid i famnen, så ha honom nära.
 

Inte orolig..

Skrivet av  Frida m Elise \'03
Hejhej!

Och grattis till killen!

Jag tror inte att du behöver vara orolig för hans vikt. Du går ju till bvc med jämna mellan rum, de säger till om det är nått som inte stämmer, lita på dem.

Amma honom när han är hungrig, så har jag gjort. Jo, mjölken ska väl bli fetare om du äter fet mat, men nyttigast borde vara om du äter hälsosamt, på så sätt mår ju du bäst och då gynnas mjölkproduktionen. Sluta oroa dig - då funkar amningen bäst! (Lätt att säga, men jag tror inte att du behöver oroa dig, njut istället!)

All lycka till!
 

Artiklar från Familjeliv