Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Gravid trots amning?

Skrivet av Anonym f t
Vi vill bli gravida igen (har barn på 18 mån). "Problemet" är att jag ammar fortfarande. Skulle helst inte vilja sluta heller. Hur lite ska jag amma för att ägglossningen ska komma igång igen? Har fortfarande inte fått mensen tillbaka. Vi har inte skyddat oss alls, sedan ca 6 mån efter första förlossningen, men inget har hänt. Nån som har nåra tips? Vill så gärna...
Svar
Det varierar
verkligen jättemycket hur amningen påverkar fertiliteten hos olika kvinnor. Därför är det supersvårt att svara på din fråga. En del räcker det för att barnet inte ammar på 8-10 timmar några dagar i veckan andra måste sluta amma helt. Så det enda jag kan svara är att du behöver amma mindre än nu... Men om det betyder att du ammar någon gång mindre per dygn eller att du måste trappa ner mer det vet jag inte.
Skrivet av  Skorpan
Knepigt
Har din mens kommit tillbaka? Känner du om du har ägglossning? Och känner du av dina ägglossningar i vanliga fall?

Jag har 3 barn som jag ammat olika länge men mensen har alltid kommit tillbaka 10 månader efter förlossningen. Sista barnet var 12-13 månader när jag blev gravid på nytt trots amning minst var 4 timme dygnet runt. Och säker period. Och preventivmedel. [gissa vem som verkligen ville bli till ;-)].

Det verkar vara så himla olika. Vissa får tillbaka mensen efter 12 veckor och även om de inte ammar dröjer det flera år innan de blir gravida, andra ammar massor och får aldrig ens tillbaka mensen innan de blir gravida på nytt.

Hoppas ni lyckas snart med att få ett litet syskon, lycka till!

/mie
Skrivet av  mie med Valter03 och Hoppsan bf 24/4
Nä... ingen mens...
...ännu. Har inte haft mens nu sedan juli (tror jag?) 2002. I vanliga fall känner jag inte heller av ägglossningen, så det är svårt att veta. Men visst borde väl mensen komma igång om ägglossningen gör det? Lite osäker på sånt här visst...
Skrivet av  Anonym f t
Mens vid ägglossning ja
om inte ägget blivit befruktat innan vill säga _men_ bara för att du fått mens betyder det inte att ägglossningen kommit igång.

Jag fick tillbaka mensen efter 18 månader (slutade nattamma) men ägglossningen dröjde ca 6 månader till och då blev jag gravid igen på första ägget (testade hela tiden med ägglossningsstickor för att vi ville bli gravida) Sonen ammade lika mycket dagtid vid 18 månader som han gjorde när jag blev gravid.
Skrivet av  Sterna
Jag fick min första ägglossning...
2 veckor efter avslutad amning. Blev gravid då också. Innan hade jag bara ammat morgon och kväll i en månad. Slutade nattamma när sonen var 2 månader men det gjorde ingen skillnad (ammade istället varje timme på dagen dock). Visserligen ammade jag ju inte så länge - drygt 6 månader - men här var det i alla fall ett totalt amningsstopp som satte igång ägglossningen.
Skrivet av  Eleonor med Cesar 040107, bf 24/4