Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Börja om med amning med 2,5-åring?

Skrivet av Mamma Malin
Hej!
Jag har tidigare skrivit här och fått kloka svar, bland annat från Kattis och Skorpan, om när jag blev gravid och brösten inte klarade av att amma min 2-åring längre.
Det var hemskt för oss att sluta, jag ville inte, min son ville definitivt inte, men min kropp bara skrek, det gick inte längre.
Nu är det fyra månader sedan vi slutade amma och vi börjar hitta en annan närhet till varandra.
Men sonen saknar fortfarande tuttisarna och jag vet inte hur jag ska göra när bebisen kommer om två månader.
Ska han få börja amma igen då eller blir det bara jobbigt för oss allihop?
Jag är rädd att jag inte orkar med att amma båda och så måste jag sluta amma storplutten samtidigt som lillplutten får amma, det kan bli så himla konstigt.
Någon som har några bra råd och egna erfarenheter?
Svar på tråden: Börja om med amning med 2,5-åring?

Svårt det där.

Skrivet av  Mamma Mia
Jag tror var o en får hitta en lösning som passar dem. Man behöver ju inte erbjuda honom bröstet men han kanske får smaka om han själv visar intresse? Min Tilda ville göra som lillebror men både hon o jag tyckte det blev lustigt (det kittlade för hon "slickade" mer än sög) o fnissade, sedan har hon inte visat något större intresse mer. Tilda slutade dock amma betydligt tidigare (föredrog flaska) så det kanske inte är samma sak för er som slutat ganska nyligen. Hursomhelst om han ska amma mer regelbundet så kan du behöva lära om sugtekniken så du inte får ont. Har han fått flaska nu? Kanske inte helt fel med ett tuttsurrogat? Amningen ska ju vara en mysig stund för bägge så du får helt enkelt avgöra vad som känns bäst, det är inte fel att inte ge honom tutten om det känns tokigt. Lycka till! =)
 

Jag skulle inte börja igen.

Skrivet av  Eva m Ike01 & Thora04 i Portland, Oregon
Nu verkar ni ha hittat en annan närhet så varför börja om igen? När en bebis behöver maratonamma så tror jag att det blir jobbigt att ha en storebror som också vill amma. Jag tror att det helt enkelt ökar på svartsjukan.
 

Artiklar från Familjeliv