Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Tacksam för råd! *långt*

Skrivet av Mina75
Hej.
Har en rätt så krånglig amningshistoria med stockningar, mastiter, svampinfektioner, smärta/sår/sprickor...
Min första ammade jag med båda brösten i 5 månader och hade mycket besvär. Efter femte vändan med hög feber så slutade jag då amma på vä bröst(som krånglat) och ammade ganska problemfritt vidare på hö bröst ca 4 månader till. Men då blev ju också belastningen mindre pga åldern - mat, välling osv

Med andra hann jag inte mer än hem från BB så fick jag en regäl infektion i vä bröst med feber, antibiotika, smärta osv. Jag beslöt mig då för att direkt trappa ner på vä bröst och bara amma på hö. Detta var ju dock så tidigt att slitaget på hö bröst kändes outhärdligt. Började då avlasta med pumpning och även något mål med ersättning från 6 veckor. Detta kändes som ett stort nederlag! Har alltid haft inställningen att jag vill amma mycket och länge, men det visade sig att det inte blev så lätt...
Hade jättemycket kontakt med amningsmottagningen.

Till saken hör nog också enligt egna teorier, att jag har stooora bröst, ganska små och känsliga vårtor(är rödhårig och har ganska ömtålig hud och känsliga slemhinnor) samt MASSOR av mjölk.

Ska säga att amningen funkade ganska bra med första så länge jag använde amningsnapp i 2 månader.

Anledningen till denna enorma utläggning är att jag nu är gravid igen, och oroar mig redan för amnings-helvetet... Vill ju så gärna!

Funderar på att pumpa ur lite ibörja denna gång så brösten inte blir så otroligt sprängfyllda(som leder till stockning) samt att köra med amningsnapp så vårtorna får vänja sig succesivt.
Tycker ni att jag överhuvudtaget ska börja amma på vä bröst?

Tacksam för alla råd och tips!
Tack för ni orkat läsa!
Svar på tråden: Tacksam för råd! *långt*

Jag har skrivit

Skrivet av  Åsa
ett långt långt svar till Marie m Lukas "först sårskorpor och sedan sprickor" här under. Läs gärna det. Det handlar egentligen om att vi med atopiskt hy som det låter som du har borde söka proffesionell hudläkare hjälp och kanske då kan bli rejält hjälpta.

Visst är amning naturligt å man "ska" inte behöva mediciner för att amma men för tidigare årgångar så var ju eksem och allergier så otroligt mycket ovanligare.
 

Låter besvärligt...

Skrivet av  Mamma Mia
... men jag råder dig att vänta o se hur det blir, kanske nästa bebis har en helt annan sugteknik som inte sliter så på bröstvårtorna (som eg inte bör bli så påverkade efter den första tidens ömhet). Be om bra amningshjälp på BB o skaffa dig en kontakt på en amningsmottagning (om det finns) så du hela tiden kan få adekvat o bra hjälp. Läs mer på amningshjalpen.se, där finns mycket intressant att läsa om. Det finns även bra böcker (Att amma, Bylund) som du kan köpa el låna på bibblan.
Om det blir samma besvär även denna gång så kan det vara bra att veta att du absolut kan välja att amma bara från en sida! Jag har mer el mindre helammat från hö bröst men har haft vä som "reservbröst" när det kniper. Att pumpa kan möjligen stundvis avlasta bröstvårtorna men det oftast inte tillräcklig stimulans för att upprätthålla en helamning enbart med pumpning.
Personligen tycker jag amningen ska vara mysig när den väl är etablerad (tar väl någon månad el så). Om den upplevs som ett helvete så tycker jag man ska veta att mammakvaliteten inte sitter i amningen, idag finns bra ersättningsalternativ att ta till när det inte vill funka. Jag tycker dock alla har rätt att få så mycket bra hjälp som man vill innan man lägger ned amningen. Man kan även välja att delamma så mycket man vill o orkar, alla alternativ är bra. Det är synd att många känner ångest o press över detta.
Jag hoppas o tror att det kommer gå bra för dig den här gången! *kram* =)
 

Hej!

Skrivet av  Skorpan
Det viktiga i din situation är givetvis att du får hjälp om du behöver redan på BB. Sedan också att du söker hjälp så snart du känner av problem.

En sak som jag dessutom tänker på lite speciellt är att det aldeles nyligen sått klart att spanmål som värmebehandlats särskilt har en mycket god effekt för att förebygga upprepade mastiter och stockningar. De kallas för SPC flakes och finns att få på apoteket och i hälsokosten. Man ska äta av dem varje dag och de hjälper kroppen att reagera snabbt på små infektioner och därmed kväva mastiter i sin linda.

Du kan läsa mer här: http://www.amningshjalpen.se/pdfer/AS-Faktor%20mastitartikel%20II.pdf

Det kan verkligen vara värt att testa!
 

Tack tjejer!

Skrivet av  Mina75
Tack för era råd och för att ni tog er tid!
Återkommer nog med fler funderingar framöver :o)
 

Artiklar från Familjeliv