Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Pumpa ur eller ej?

Skrivet av Tacksam för snabbt svar!!!
Hej alla kunniga!
Har fr.o.m. igår kväll slutat amma mitt barn på 13 månader. Han accepterar detta och i natt var jag uppe 4 ggr och vaggade honom till sömns igen. Problemet är brösten, det ena är sprängfyllt och värker medan det andra inte verkar producera mjölk längre. Vad göra? Ska jag pumpa ur eller blir det bara mer mjölk då?
Ökar risken för mjölkstockning?
Svar på tråden: Pumpa ur eller ej?

Du kan...

Skrivet av  Mamma Mia
... pumpa ut så du lättar lite på det värsta trycket bara. Pumpa dock inte för ofta o för mycket för då kan mjölkproduktionen stimuleras lite. Det är de fyllda brösten (o avsaknaden av stimulering) som signalerar till kroppen att minska mjölkproduktionen... =)
 

Tack för svar...

Skrivet av  Tacksam för snabbt svar!!!
Det är både märkligt och fascinerande det här med amning och bröst. När min son gnällde i natt rann det till och bröstet fylldes med mjölk.
 

Handmjölka tror jag är bättre

Skrivet av  mie med Valter03 och Hoppsan bf 24/4
Mer så du "masserar" ut det värsta överskottet och minskar på trycket. Lägg dig i ett hett bad eller ställ dig i duschen och gör detta och se till att du 1) inte klämmer, trycker, petar utan mer masserar, fingrar lätt.
2) Bara så du precis lättar på trycket, inte så mkt mer så du producerar mer mjölk.

Håll brösten varma och se upp för knölar och rodnader.

/mie
 

Artiklar från Familjeliv